Dopravní letectvo po mnoha letech převzalo nový letoun
Kbely přivítaly airbus
Úterý 30. ledna 2007, krátce po patnácté hodině. Nad prahem dráhy 24 kbelského letiště se objevuje letoun Airbus A-319CJ. Jeho siluetu dosud ve Kbelích nevídali. Od nynějška se však nový letoun stává vlajkovou lodí 24. základny dopravního letectva.
Přistání nového airbusu v barvách vzdušných sil AČR na pražské letecké základně
je prvním z kroků směřujících k nahrazení stávajících ruských strojů Tu-154M
modernějším dopravním letounem. Převzetí letounu ve výrobním podniku společnosti
Airbus a jeho přelet z továrního letiště Hamburg-Finkenwerder však bylo jen
pomyslnou třešničkou na dortu v celém složitém pořizovacím procesu. Jeho nedílnou
součástí byly vedle nezbytných příprav létajícího a pozemního personálu také
úpravy některých prostor samotné letecké základny.
Již na začátku bylo rozhodnuto, že oba dva nové airbusy budou operovat z letiště
v Praze-Kbelích. Parametry stroje A-319CJ tomu plně odpovídají a letoun je konstruován
tak, že je schopen plného provozu i bez potřeby hangárování. Žádná letecká základna
v Česku totiž zatím nemá hangáry, do nichž by bylo možné tak velký dopravní
stroj umístit. Podle odborníků to však skutečně nevadí, i když samozřejmě pro
pohodlí pozemního personálu by bylo zakryté stání mnohem lepší. Ve Kbelích to
však vyřešili kompromisem. Základna se rozhodla rekonstruovat dva původní historické
hangáry nedaleko takzvaného terminálu, které nebyly dosud vůbec nebo jen minimálně
využívány a kde také sídlil civilní uživatel. V těchto prostorách budou mít
své zázemí technici a další specialisté, kteří se sem postupně přestěhují z
letišti Praha-Ruzyně. Jeden hangár pak bude určen mimo jiné pro údržbu nového
airbusu. Ten se sice dovnitř nevejde celý, nicméně celá přední část trupu a
křídel včetně obou motorů, tedy části, na nichž se provádí nejvíce práce, budou
pod střechou. Pozemní personál tak při rozsáhlejší údržbě nebude vystaven nepřízni
počasí.
S pozemní údržbou souvisí pořízení některých nových technických prostředků.
Součástí výbavy letounu je například zařízení na doplňování vody do vodovodu
či zařízení na vypouštění a údržbu toalet. Do budoucnosti se ještě počítá s
pořízením vhodnějšího tahače.
Nový dopravní letoun klade oproti svým předchůdcům poněkud vyšší požadavky na
čistotu a kvalitu provozních ploch, tedy vzletové a přistávací dráhy a pojezdových
drah. Jak jsme se dozvěděli přímo ve Kbelích, neměl by v tomto ohledu nastat
žádný problém, protože personál je dostatečně připraven a vybaven, takže letiště
ani při různých povětrnostních kalamitách nemá téměř žádné výpadky provozu.
O něco složitější situace však nastává s celkovým technickým stavem provozních
ploch. V souvislosti s provozováním nových strojů je nutné například zvýšit
jejich únosnost, na kterou pro každý typ existují přesné normy. Nicméně na původně
plánovanou generální opravu nakonec nebyly vyčleněny finance, a tak velení základny
musí hledat jiná řešení.
A jak bude probíhat uvedení nového letounu do provozu? Původně se počítalo s
tím, že začne létat prakticky okamžitě po dodání. Vzhledem k posunům některých
termínů však bude do běžného provozu zařazen až počátkem března letošního roku.
Pozemní i létající personál sice byl vyškolen již v den příletu letounu do Kbel,
nicméně jen po teoretické stránce. Technici museli absolvovat ještě praktický
týdenní výcvik. Zvažovala se spolupráce s italským vojenským letectvem či s
Českými aeroliniemi, nicméně školicí střediska obou institucí neměla volné kapacity
v požadovaném termínu. Výcvik se tak uskutečnil ve Kbelích v týdnu od 5. února,
a to za účasti továrního instruktora, který technikům na konci udělil certifikát
opravňující k obsluze stroje. Teprve poté bylo zahájeno létání, avšak zatím
ještě bez cestujících. Piloti měli za sebou jen výcvik na letovém trenažéru
ve francouzském Toulouse, ale zbývalo jim ještě provést osm výcvikových letů,
takzvaných úseků, opět za dohledu instruktora. Prvním českým pilotem, který
usedl za knipl nového airbusu, se stal major Karel Vašíček, který byl již ve
smíšené česko-francouzské osádce při dodávacím letu 30. ledna. Další tři kolegové
jej pak následovali v polovině února. Již brzy by měli dva ze čtyř prvních pilotů
absolvovat také instruktorské zkoušky, které jim pak umožní přeškolovat další
příslušníky kbelské základny.
První český vojenský Airbus A-319CJ byl dodán s instalovaným interiérem pro
44 cestujících, tedy ve verzi VIP. Z toho vyplývají i úkoly, ke kterým bude
v počátečním období určen. Půjde zejména o přepravu ústavních činitelů České
republiky. Druhý stroj, který by měl být dodán na podzim letošního roku, pak
bude mít celkem 100 míst pro cestující, takže jej bude možné využívat i k přepravě
vojenských jednotek do zahraničních misí. K oběma strojům budou samozřejmě dodány
i druhé sady sedaček, takže je možné interiér v případě potřeby zaměnit. Než
však přiletí druhý airbus, zůstanou v provozu i nadále dva letouny Tu-154M,
které budou mimo jiné sloužit i jako záloha pro A-319CJ. Například klienty Volarezy
budou tupolevy vozit ještě celý letošní rok. Teprve po dodání druhého airbusu
se rozběhne proces jejich vyřazení a odprodeje. Nový Airbus A-319CJ tak definitivně
převezme žezlo mezi dopravními stroji českých vzdušných sil.
Tomáš SOUŠEK