Airbus nejen pro vojáky
Sanitní verzi dopravního letounu může využít kterýkoliv občan České republiky
Text : Tomáš SOUŠEK
Armáda má druhý airbus. Letoun A-319CJ výrobního čísla 3085 přistál na letecké základně v Praze-Kbelích 27. září letošního roku. Na stroji samotném by nebylo příliš zajímavého, kdyby nepřilétl ve zcela nové konfiguraci interiéru, díky níž se výrazně rozšiřují možnosti jeho využití.
O příletu prvního z dvojice letounů A-319CJ v lednu letošního roku jsme již v A reportu informovali. Obnova dopravního letectva však postupně pokračuje dál. Díky druhému letounu bude moci 24. základna dopravního letectva v brzké době vyřadit z provozu dva ruské stroje Tupolev Tu-154M. Jejich největším nedostatkem bylo vedle větší spotřeby paliva zejména překračování mezinárodních emisních a hlukových norem. Nový airbus nejenže splňuje všechna současná kritéria na moderní letoun, ale dokáže i splnit širší spektrum úkolů. Airbus, který přilétl v lednu, byl dodán v konfiguraci pro přepravu VIP osob, v níž může přepravit maximálně 44 cestující. Stroj čísla 3085 bude v prvním období služby létat s interiérem až pro 100 cestujících a své využití tak najde například při přepravě našich jednotek do zahraničních misí. Součástí dodávky však bylo i speciální zdravotnické vybavení, díky němuž lze letoun nasadit i v rámci misí MEDEVAC, tedy k odsunu zraněných a nemocných osob.
Špičková výbava
Vojenští zdravotníci do projektu nového dopravního letounu vstoupili již ve
fázi, kdy se definovaly konkrétní technické požadavky české strany, tedy ještě
předtím, než byla zahájena výroba. Veškeré zdravotnické zařízení pak bylo do
letounu instalováno v rámci montáže celého interiéru u společnosti Lufthansa
Technik v Hamburku. Důvodem byla nutnost splnění přísných bezpečnostních předpisů.
Do žádného dopravního letounu totiž není možné jen tak samovolně instalovat
další vybavení, ačkoliv by to technicky nebyl žádný problém. Každá součástka,
i kdyby šlo jen o kus koberce, totiž musí být certifikována pro použití na palubě
konkrétního typu letadla. Nicméně právě díky tomuto postupu a také díky pověstné
německé pečlivosti získala česká armáda prakticky to nejlepší, co je v současnosti
na trhu k dispozici.
Lékařské vybavení je možné umístit v zadní části trupu A-319CJ. Celkem lze přepravovat
až šest ležících pacientů. Velikost letounu by sice dovolovala i větší počet
lůžek, je však nutné počítat i s ošetřujícím personálem, kdy na jednoho těžce
zraněného pacienta připadá alespoň jeden lékař a jedna až dvě zdravotní sestry.
Česká armáda se proto rozhodla zakoupit čtyři lůžka pro lehce zraněné a dvě
lůžka pro těžce zraněné pacienty, takzvané PTU (Patient Transport Unit).
"Jednotky PTU jsou vybavené stejnými přístroji jako kterékoliv anesteziologicko-resuscitační
oddělení v normálních nemocnicích," říká podplukovník MUDr. Michal Mareček,
náčelník Centra letecké záchranné služby AČR v Líních u Plzně. Konkrétně jde
například o systém umělé plicní ventilace, tedy kvalitní plicní ventilátor,
odsávačku nebo moderní pumpy k infuznímu podávání léků. Pochopitelně nechybí
ani monitor základních životních funkcí, který sleduje deset základních hodnot,
od teploty či tlaku až po množství kyslíku a kysličníku uhličitého v krvi. Součástí
sestavy je také špičkový defibrilátor se zemní stimulací, díky němuž lze podporovat
srdeční činnost. Samozřejmostí je pak široké spektrum spotřebního materiálu
k infuzní terapii či k inhalačnímu podávání kyslíku, jako jsou různé dávkovače
a masky. Podle pplk. Marečka zde mají lékaři vše, co potřebují k udržení základních
životních funkcí pacienta. V případě nejvyšší nutnosti by zde bylo možné provést
i některé operační výkony, nicméně předpokladem pro letecký transport je, aby
byl pacient stabilizován ještě předtím.
Přestože je zdravotnická výbava poměrně složitá, její instalace se samotného
letounu příliš nedotkla. Úpravy si vyžádal pouze rozvod elektrického proudu
a zejména pak rozvod kyslíku. Kyslík stlačený v tlakových lahvích by totiž za
určité mimořádné situace, například při nouzovém přistání, mohl představovat
vážné nebezpečí. Proto byl letoun doplněn systémem, díky němuž lze kyslík nouzově
vypustit do atmosféry. Pokud jde o samotné namontování všech šesti lůžek, je
řešeno velmi jednoduše a využívá standardní úchyty pro sedačky cestujících.
Technický personál 24. základny dopravního letectva tak přestavbu interiéru
z dopravní na nemocniční verzi zvládne v řádu několika hodin.
Sloužit bude všem
Ačkoliv to na první pohled není zřejmé, nový airbus ve verzi MEDEVAC není určen
jen vojákům nebo ústavním činitelům. Tento letoun totiž může být použit k transportu
kteréhokoliv občana České republiky, který se v zahraničí, zejména ve vzdálenějších
destinacáích, ocitne ve vážném zdravotním stavu. Jak říká pplk. MUDr. Michal
Mareček, jde v každém konkrétním případě zejména o domluvu mezi resorty zahraničí,
zdravotnictví a obrany. Je nutné si uvědomit, že v některých zemích nemusí český
pacient dostat tak kvalitní péči jako doma a nebo naopak že v řadě států může
být její cena několikanásobně vyšší. Jestliže je tedy z jakéhokoliv důvodu výhodnější
pacienta léčit u nás, je možné k jeho přepravě použít i vojenský A-319CJ.
Celý systém funguje tak, že jakmile přijde požadavek na převoz pacienta, začne
se letoun přestavovat a mezitím se vybavují potřebná letová a diplomatická povolení.
Hotovostní tým z letecké záchranné služby v Líních si v té době v závislosti
na počtu a zdravotním stavu pacientů připraví speciální výbavu a poté vyráží
na letiště do pražských Kbel. Maximálně do dvanácti hodin pak letoun startuje
na určené místo. Je vhodné doplnit, že zdravotnické přístroje dodané s airbusem
nebudou jen ležet ve skladu a čekat na případný let, ale budou běžně používány
v rámci letecké záchranné služby.
Airbus A-319CJ však není jediným letadlem v české armádě určeným k misím MEDEVAC.
Již na začátku roku 2006 byla dokončena a schválena úprava nákladního letounu
An-26 pro stejný účel. Antonov je stále možné použít, například pro převoz nemocných
vojáků. Podle slov vojenských lékařů se ale prakticky nedá srovnávat s novým
letounem. Ať už jde o velikost prostoru, vibrace či hluk, v tom všem přináší
airbus mnohem vyšší komfort a kvalitu.
§§§