Nové řízené střely AIM-120 AMRAAM zvýší bojovou hodnotu českých gripenů
Za hranici viditelnosti
Již více než rok zajišťují ochranu vzdušného prostoru České republiky nové stíhací letouny JAS-39C Gripen. Během této doby se jasně ukázalo, že piloti i jejich stroje jsou k tomuto úkolu dobře připraveni. Gripen však má mnohem větší možnosti a schopnosti a česká armáda se proto připravuje na jejich využití.
Zabezpečení vzdušného prostoru je nejdůležitějším úkolem, který v současnosti
české vojenské letectvo má. Ačkoliv tomu tak v minulosti vždy nebylo, dnes má
k jeho plnění ty nejlepší podmínky. Protivzdušná obrana byla integrována do
aliančního systému NATINADS, neustále se modernizuje letecká základna v Čáslavi
a vybraní piloti byli přeškoleni na moderní stíhací letouny čtvrté generace,
které dostaly také odpovídající výzbroj.
Nepočítáme-li palubní kanony, je v současnosti jediným zbraňovým systémem kategorie
vzduch-vzduch zavedeným ve výzbroji AČR protiletadlová řízená střela AIM-9M
Sidewinder. Výhodou této střely je, že je integrována nejen na gripeny, ale
i na letouny L-159, které tak lze v případě potřeby v omezeném rozsahu též zapojit
do ochrany vzdušného prostoru. Sidewinder sám má však řadu omezení. Předně jde
o střelu krátkého dosahu, která je určena pro manévrový vzdušný boj, tedy nejkrajnější
fázi leteckého střetu. Její použití navíc mohou podstatně ovlivňovat takové
faktory, jako je mlha, mraky či přímé slunce, a tak je možné ji odpalovat v
podstatě jen za přímé viditelnosti cíle. Samozřejmě že pro klasický hotovostní
systém ochrany vzdušného prostoru tato omezení nejsou podstatná, neboť použití
zbraní se v tomto případě řídí jednoznačnými pravidly. Mezi základní úkoly hotovostních
letců totiž patří nejen vyhledání, ale též neomylná identifikace cíle. Pokud
by tedy nakonec byl vydán rozkaz ke střelbě, je jasné, že by piloti cíl viděli
a byli si naprosto jisti jeho identitou.
Takzvaný "Air policing" je jen jedním z mnoha úkolů, ke kterým jsou
vojenská letectva po celém světě stavěna. Při leteckých střetnutích, kdy proti
sobě na obou stranách stojí bojové letouny, se totiž mnohem více využívají střely
středního dosahu, patřících do kategorie BVR (Beyon Visual Range), tedy odpalovaných
za hranici viditelnosti. Tyto střely dnes patří mezi nejsložitější zbraňové
systémy a jsou schopny ničit vzdušné cíle na vzdálenost mnoha desítek kilometrů.
Jednou z nejmodernějších střel této kategorie je i AIM-120 AMRAAM, která bude
v příštích letech také ve výzbroji českého letectva.
"Na projektu AMRAAM jsme začali pracovat v druhé polovině roku 2004, kdy
bylo rozhodnuto o pořízení střel středního dosahu. Následně toto rozhodnutí
svým usnesením potvrdila i vláda České republiky. Hlavním cílem bylo co největší
využití možností nových gripenů, které by byly bez střel kategorie BVR podstatně
omezené. Vedle AIM-120 byly na výběr i jiné typy, ale ty buď nejsou kompatibilní
s našimi stroji a nebo ještě nebyl dokončen jejich vývoj. Jako nejdostupnější
řešení jsme proto zvolili americkou střelu AMRAAM," říká projektový manažer
podplukovník Roman Harenčák. Po vypracování nezbytné dokumentace započala jednání
s americkou stranou, která dne 6. dubna 2005 vyústila v podpis smlouvy o nákupu
zbraňového systému AMRAAM. Celý kontrakt je realizován v rámci programu FMS
(Foreign Military Sale) a jeho cena, která dosahuje zhruba 750 milionů korun,
bude plně hrazena z rozpočtu Ministerstva obrany.
A co za tuto částku české vzdušné síly získají? "Smlouva je podepsána na
dodávku řízených střel AIM-120 C-5 AMRAAM, dvojice cvičných střel CATM-120C
a veškeré logistické zabezpečení, které obsahuje manipulační techniku, přepravní
kontejnery, speciální přípravky a nářadí, náhradní díly, technickou dokumentaci,
kontrolní zařízení, výcvik leteckého a pozemního personálu, dopravu a servis,"
vysvětluje pplk. Harenčák z odboru řízení projektu nadzvukového letounu. Právě
logistika celého systému tvoří nemalou část celkové ceny kontraktu.
Zavedení tak sofistikovaného zbraňového systému, jakým jsou řízené střely, pochopitelně
není jednoduchou záležitostí. V našem případě bylo nutné na její použití připravit
i samotné gripeny. Švédské stroje mají sice AMRAAM integrován, ale v době jejich
pořízení česká armáda se střelami kategorie BVR ještě nepočítala, a tak byly
gripeny dodány bez možnosti jejich použití. Teprve po dopracování Koncepce rozvoje
vzdušných sil AČR bylo rozhodnuto o jejich zavedení. Schopnost použití střel
AMRAAM tak musí být do letounů znovu přidána. Tato opětovná integrace spočívá
zejména v doplnění palubního software letounu a také příslušné dokumentace a
je zcela na bedrech švédského výrobce. Její kompletní dokončení je spojeno s
dalšími modifikacemi, kterými v současnosti ve Švédsku postupně procházejí všechny
české gripeny.
Pokud jde o personál, jeho vyškolení by nemělo být nijak náročné. Piloti absolvují
v podstatě dva kurzy. První z nich bude trvat jeden týden a jeho hlavní náplní
budou základní charakteristiky řízených střel AMRAAM. Druhá část školení pak
proběhne na jakémsi počítačovém simulátoru, kde se již piloti seznámí s konkrétními
operačními postupy a detailně se všemi vlastnostmi a možnostmi střel. Tento
simulačný systém umožňuje nacvičovat BVR taktiku až do stupně roje, díky čemuž
lze výcvik provádět velice efektivně a zároveň s malými náklady.
Možná ještě jednodušší budou mít výcvik příslušníci pozemního technického personálu.
Ti jsou totiž již dnes v rámci přeškolení na gripeny schopni AMRAAM bez problémů
na letoun podvěšovat či s ním jinak manipulovat. Před dodáním střel se tak budou
muset naučit obsluhovat pouze kontrolní a měřicí techniku a další vybavení,
které bude s nimi dodáno. Jak ale říká podplukovník Roman Harenčák, AIM-120
C-5 je vysoce spolehlivá střela, která vyžaduje jen minimální údržbu. "Zatímco
u starších střel jsme museli mít složité přístroje a pravidelně provádět zdlouhavá
měření, AMRAAM to vše dokáže v podstatě sám. Střely jsou totiž vybaveny takzvaným
Bulit-in testem, díky němuž se střela dokáže sama kontrolovat," dodává
manažer projektu. Na techniky tak zbude vlastně jen optická kontrola střel.
Vzhledem k jejich mimořádně vysoké spolehlivosti se nepočítá ani s tím, že by
se u nás prováděly nějaké větší opravy. A pokud by přece jen k nějaké vážnější
závadě došlo, postará se výrobce o její odstranění. S trochou nadsázky se tak
dá říci, že AMRAAM je téměř bezúdržbová řízená střela. Ostatně o kvalitách této
zbraně svědčí i počet armád, které ji mají ve výzbroji, stejně tak i počet letounů,
jež ji mohou používat.
Vzhledem k tomu, že se střely vyrábějí ve Spojených státech jako zcela nové,
budou si na ně naše vzdušné síly ještě nějaký ten čas počkat. První kusy budou
dodány na jaře příštího roku, zbytek pak v létě. Poté bude následovat proces
zavádění do výzbroje včetně zkrácených vojskových zkoušek. Mezitím se ale budou
piloti i technici na použití střely stále připravovat, aby celý zbraňový systém
AMRAAM dosáhl plné operační schopnosti k 1. 1. 2009. Bojová hodnota letounů
JAS-39C Gripen tak zásadním způsobem naroste.
Tomáš SOUŠEK