Pro
bezpečnější létání
Postup při dehermetizaci
kabiny letounu Tu-154 je přesně stanoven. Řízení přebírá druhý pilot, zatímco
zbytek osádky si nasazuje masky. Bezpečnost a životy všech osob na palubě
závisí už jen na rychlosti a dokonalé souhře celé osádky.
Ačkoliv létání je i nadále jednoznačně
nejbezpečnějším způsobem dopravy, i zde může dojít k nejrůznějším mimořádným
událostem. V tom případě pak záleží zejména na osádce, zda dokáže krizovou
situaci vyřešit a zabránit tak vážnějším následkům. I když každá takováto
mimořádná událost je svým způsobem výjimečná a specifická, lze na ni osádku do
určité míry připravit. Nácviky nouzových postupů neodmyslitelně patří do
výcviku každého člena létajícího personálu. S využitím moderních zařízení
umožňují vytvořit konkrétní modelové situace a následný nácvik reakcí a chování
osádek letadel. A právě z podobného výcviku se koncem minulého roku vrátilo
několik osádek 6. základny dopravního letectva.
Celkem 42 příslušníků 6. zDL
se ve dnech 15. až 19. října a 25. až 29. listopadu 2001 zúčastnilo výcvikového
kurzu zaměřeného na nouzové postupy za letu a na činnost po nouzovém přistání.
Všichni účastníci absolvovali kurz u specializovaných ruských firem v Sankt Petěrburku školících osádky letounů Tu-154, Jak-40, An-24, An-
„I když se každý pilot v řešení krizových
situací neustále procvičuje, nebyly k tomu u nás až dosud takové podmínky jako
v Rusku. Zde jsou totiž školicí střediska vybavena speciálními trenažéry právě
na nouzové postupy,“ říká plukovník Jaroslav Kankia,
velitel 6. zDL, který se kurzu také zúčastnil, a
dodává: „Naším cílem je, aby podobný výcvik absolvovaly všechny naše osádky
alespoň jednou do roka.“
A jak kurz hodnotí další příslušníci
základny?
Major Zezulka, který létá s letouny An-26, vyzdvihuje zejména souhru osádky a možnost nácviku
situací, které normálně simulovat nelze. „Vyzkoušeli jsme si například
takzvanou autorotaci u letounu An-26.
Jde o situaci, kdy po vysazení jednoho motoru nelze přestavět vrtuli do tzv.
praporu a její listy tak působí jako obrovská brzda. Zjistili jsme, že i za
této situace je možné s letounem přistát,“ říká major Zezulka.
Podobné zážitky má také major Stanislav
Luňák, který u 6. zDL vykonává funkci inspektora
techniky pilotáže letounů Jak-40. „I když trenažér byl již starší a například
kabina neodpovídala verzi jaku používané u nás, pro
nácvik řešení zvláštních případů za letu byl plně dostačující. Mohli jsme na
něm simulovat různé požáry či vysazení motorů,“ říká major Luňák. Podle něj je
trojice proudových motorů tohoto letounu natolik výkonná, že vysazení jednoho z
nich se při letu projeví jen minimálně a je možné letět dokonce i jen s jediným
pracujícím motorem. Prakticky stejné případy cvičily také tři osádky vrtulníků
Mi-8.
Inspektor techniky pilotáže pro vrtulníky
kapitán Jiří Vávra k tomu říká: „Také náš trenažér byl již dvě desítky let
starý, avšak pro nouzové postupy byl vybaven vším potřebným. A tak si zde
všichni vyzkoušeli činnost při vysazení jednoho motoru po vzletu, hašení
požáru, let na jeden motor za podmínek IFR (let podle přístrojů) a následné
přistání.“
Patrně nejkomplexnější výcvik ale prodělala
osádka letounu Tu-154. Ten totiž kromě řešení nouzových případů za letu
obsahoval také nouzové přistání na souši i ve vodě a následnou záchranu
cestujících i osádky. Jeho součástí bylo také získání certifikátu ICAO
(Mezinárodní organizace civilního letectví) pro II. kategorii, tzn. přistání
při spodní základně oblačnosti ve výšce
„Po zahájení kurzu u společnosti Aviation Training Center Saint Petersburg jsme absolvovali
několik hodin letu na plnohodnotném letovém simulátoru. Během nich jsme řešili
například požár letounu krátce po vzletu, kdy je nutné provést přistání do tří
minut. Poté jsme cvičili činnost po nouzovém přistání na souši, například
nouzové opuštění letounu pomocí nafukovacích skluzavek či hašení požáru, a to
jak v pilotní kabině, tak i v kabině cestujících. Roli trenažéru při tom plnily
trupy vyřazených Tu-154. Výhodou bylo také to, že výcvikové středisko vlastní
širokou škálu záchranných prostředků, takže jsme mohli například hasit s
přístroji, které máme instalované v našich letounech. A vyzkoušet si hašení
musel opravdu každý. Obdobné to bylo také v případě záchranných vest. Středisko
se nezaměřovalo jen na domácí produkty, a tak zde měli například vesty
francouzské či americké,“ říká plukovník Kankia.
Podle velitele základny se také projevila nutnost přesného dodržení postupu při
nouzovém opuštění letounu. Při nácviku se totiž stalo, že jediný špatný krok
zapříčinil uvíznutí pilota v okénku pilotní kabiny tak nešťastně, že nemohl ani
ven, ani dovnitř.
Druhá část kurzu se pak zaměřila na případ
nouzového přistání na vodní plochu, a to jak po teoretické, tak i po praktické
stránce. Pro členy osádek letounů Tu-154 je tato část poměrně důležitá, neboť
jsou to právě oni, kdo při plnění úkolů letecké přepravy létá nad mořem
nejčastěji. „Bylo pro nás velice přínosné vyzkoušet si v bazénu použití
nafukovacího záchranného člunu, který je standardní výbavou letounu. Jeho aktivování
není vůbec jednoduchá a ani levná záležitost, a tak se u nás doposud
neprovádělo.“
Další podobné kurzy by se měly konat i v
budoucnu a měly by se stát pravidelnou součástí výcviku všech osádek 6. zDL. Je to jistě správný počin, neboť bezpečnost stojí u
leteckého provozu i nadále na prvním místě.
Tomáš
SOUŠEK
A report 3/2002