Již tradičně se letos naše armáda
zapojila do jednoho z největších leteckých cvičení Severoatlantické aliance.
Dva týdny od 10. června byly jednotlivé součásti Vzdušných sil AČR nasazovány
proti fiktivnímu protivníkovi a jejich příslušníci měli možnost si vyzkoušet
plnění řady úkolů. Cvičení CLEAN HUNTER 2002 se letos poprvé zúčastnily také
letouny L-159 ALCA.
CLEAN HUNTER je dnes největším spojeneckým
cvičením na evropském kontinentu. Zúčastňují se jej zpravidla všechny členské
státy NATO. Pouze tento rok se nezapojily Řecko a Turecko. „Celé cvičení je
postaveno především na dobrovolnosti jednotlivých zemí, které sami rozhodují,
kolik a jaké jednotky do něj začlení,“ sděluje nám major Michal Bartakovič z velitelství vzdušných sil, který se od počátku
účastnil příprav a plánování.
Hlavním cílem CLEAN HUNTERu
je pomoc členským zemím ve vytvoření podmínek pro simulování veškerých
obranných i útočných leteckých operací v rámci evropského válčiště. Rozsah
cvičení tak závisí na tom, kolik jednotek každý člen NATO nabídne.
Hlavní činnost se odehrává v předem
vymezených prostorech nad jednotlivými státy. Zde je však Česká republika
částečně handicapována, neboť ani tři roky po vstupu do Aliance nejsou uzavřeny
některé bilaterální dohody a naše letouny ani jednotky protivzdušné obrany
nemohou operovat v zahraničí. Konkrétní úkoly cvičení vycházejí z požadavků
každé ze zúčastněných stran. To znamená, že si například vzdušné síly zažádají
o cvičení stíhacích doprovodů transportním letounům a řídící složky vše pečlivě
naplánují. Hlavní štáb cvičení (tzv. White Cell) je
umístěn na velitelství AIRNORTH v německém Ramsteinu.
Konkrétní jednotky jsou pak řízeny ze středisek operačního velení CAOC (Combined Air Operations
Center). Naše republika spadá pod CAOC 4 sídlící v Messtettenu
v SRN, odkud také přicházejí jednotlivé rozkazy k plnění úkolů. „Nespornou
výhodou tak rozsáhlého cvičení je i to, že se všechny stupně řízení a velení
mohou naučit veškeré postupy plánování, přenosu informací, dat a rozkazů až po
jejich samotný výkon probíhající na úrovni letek a jednotlivých osádek,“
vysvětluje mjr. Michal Bartakovič. Podle něho se při
plánování letošního CLEAN HUNTERu muselo vycházet
především z velmi omezených možností našeho letectva, a tak bylo možné
plnohodnotně nasadit pouze letouny MiG-21, avšak jen
k obranným úkolům nad naším územím. Jejich hlavní činností byly zásahy proti
spojeneckým letounům, které simulovaly útoky na pozemní cíle v ČR.
I když hlavní činnost ležela na bedrech
několika posledních pilotů „jedenadvacítek“, byly letos do cvičení poprvé
začleněny také letouny L-159, které byly pověřeny běžnými stíhacími úkoly.
Bohužel, zpoždění ve výcviku jejich osádek zapříčinilo, že oproti plánované
čtveřici mohli nakonec v rámci CLEAN HUNTERu létat
pouze dva piloti. Jediní tak mohli získávat cenné zkušenosti z „bojového
nasazení“ tohoto nového stroje. O to zajímavější je fakt, že již během prvního
letového dne cvičení se jim podařilo úspěšně splnit první úkol. Jedním z
dvojice pilotů byl kapitán Petr Vašíček, který onen let popisuje takto: „Našim
dnešním úkolem bylo hlídkování v jednotlivých přidělených prostorech. Naváděcí
stanoviště nás pak navedlo na vzdušné cíle, které jsme měli identifikovat.
Postupně jsme vystřídali prostory Českých Budějovic, Pardubic a nakonec jsme se
ocitli v oblasti Liberce. Při letu v poměrně malé výšce v oblasti hor jsme dostali
informaci, že zhruba tři míle vlevo od nás se pohybuje neznámý letoun, který je
nutné identifikovat. Podařilo se mi jej spatřit pouhým zrakem na vzdálenost asi
dvou kilometrů. V tu chvíli jsem věděl jen to, že se jedná o dopravní stroj.
Okamžitě jsem se za ním pustil, zatímco můj kolega mne chránil zezadu. Snažil
jsem se přiblížit co nejvíce, abych zjistil, o jaký letoun se přesně jedná. Šlo
o německý C-160, jehož osádka se bránila manévrováním v malé výšce. Nicméně
nakonec se mi podařilo zjistit i jeho imatrikulaci, což jsem také nahlásil
naváděcímu stanovišti. Asi po dvou minutách, během nichž se letoun stále snažil
nás setřást, jsme obdrželi informaci o tom, že jde o letoun nepřátelský a že
jej můžeme sestřelit. Jelikož jsem jej měl stále před sebou, použil jsem simulovaně protiletadlovou řízenou střelu s infračerveným
naváděním. Poté jsem uvolnil prostor pro svého kolegu, který provedl totéž. Pak
už následoval jen návrat na základnu.“
Nejsou to však jen piloti, kteří se cvičení
.CLEAN HUNTER aktivně zúčastňují. Důkazem toho byla například přítomnost
německého a nizozemského řídícího letového provozu na čáslavské řídící věži.
„Fungujeme zde jako styční důstojníci, zejména pro případy nouze některého z
aliančních letounů. Pokud by například německá osádka Phantomu
či Tornada měla v nouzi specifické požadavky, můžeme
českým dispečerům pomoci v jejich práci,“ říká nadporučík Werner Höpfler z německé letecké základny v Neubugu.
Jak sám přiznává, i v případě, že jeho služeb nebude během cvičení zapotřebí,
odnese si z České republiky mnoho zkušeností. „Už jen přístrojové vybavení vaší
věže je mnohem modernější než to naše. Oceňuji také to, že u vás vedle řídícího
sedí vždy jeden pilot, který může svým kolegům ve vzduchu výrazně pomoci v
nouzi. U nás tato praxe zavedena není,“ dodal Werner Höpfler.
V rámci CLEAN HUNTERu
se kromě hlavního scénáře odehrává také několik menších regionálních cvičení.
Jednou z těchto částí je i cvičení jednotek CSAR (Combat
Search and Rescue), které letos proběhlo poprvé v našem vojenském
výcvikovém prostoru. Jak říká major Bartakovič, jedná
se o natolik složité a náročné operace, že nabídka České republiky na tuto část
cvičení ostatní členy NATO překvapila, nikoliv však negativně. Podle něho se
celou akci podařilo naplánovat zejména díky velkému osobnímu nasazení několika
lidí a jejich fandovství pro svou práci.
Hlavním cílem je zde záchrana sestřelených
leteckých osádek z nepřátelského území. Jelikož naše jednotky s výcvikem
podobných akcí teprve začínají, přiletěla k nám také dvojice německých
vrtulníků UH-1D, pro jejichž osádky je plnění úkolů CSAR hlavní náplní. Během
prvního týdne cvičení CLEAN HUNTER pak na letišti v Plzni-Líních a zejména nad doupovským výcvikovým prostorem předávali své zkušenosti
přerovským pilotům vrtulníků Mi-
Tomáš
SOUŠEK