Clean Hunter 2003
Další ročník největšího leteckého
cvičení Severoatlantické aliance v Evropě se uskutečnil na přelomu letošního
června a července. Desítky letadel všech kategorií křižovaly oblohu prakticky
nad všemi evropskými členskými státy NATO a jejich osádky, stejně tak jako
další jednotky na zemi, v podmínkách maximálně se přibližujících reálnému
nasazení cvičily v plnění svých specifických úkolů. Pokrýt tak rozsáhlou akci,
při které letectvo operuje z téměř padesáti základen, je prakticky nemožné, a
tak jsme se soustředili zejména na jednu část cvičení, ve které významnou úlohu
hrály vrtulníkové jednotky naší armády.
Podobně jako předchozí ročníky byl i Clean
Hunter 2003 založen na dobrovolnosti jednotlivých
armád. Každý člen NATO může do cvičení zapojit kteroukoliv svoji jednotku a
umožnit jí tak cvičit v součinnosti s mnoha dalšími. Evropa je pak rozdělena na
dva fiktivní protivníky, kteří spolu vedou boj. V praxi vše vypadá tak, že jsou
stanovena určité časové úseky, během nichž se vždy jedna strana brání a druhá
útočí a naopak. To umožňuje vyzkoušet si co nejširší spektrum činností od
plánování, přes velení až po přímé plnění bojových úkolů.
Letošnímu Clean Hunteru předcházelo české národní cvičení Shadow Hunter 2003, jehož hlavní
část probíhala od 20. června ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště. Tohoto
cvičení se zúčastnily prakticky všechny složky vzdušných sil a několik jednotek
pozemního vojska. Například letouny L-159 zde za pomoci předsunutých leteckých
návodčích (FAC) prováděly útoky na pozemní cíle, zatímco jednotky
protiletadlového raketového vojska se jim v tom snažily zabránit. Vedle toho
přerovští vrtulníkáři trénovali záchranu sestřelených
pilotů z nepřátelského území a v druhé části cvičení pak provedli ostré střelby
na pozemní cíle. 26. června se pak dvě jednotky přesunuly do zahraničí, kde se
již přímo zapojily do mezinárodního Clean Hunteru 2003. Tou první byla trojice stíhacích letounů MiG-21 od 41. stíhací letky, která se zúčastnila plnění
úkolů z německé letecké základny Neuburg. Druhou
jednotku pak tvořily dva vrtulníky Mi-17 od 334. vrtulníkového roje SOR a dva
Mi-24 od 331. vrtulníkové letky, které se společně přemístily na základnu Holzdorf, taktéž v SRN. A právě do Holzdorfu
se vydal i A report.
Hned na úvod je nutné říci, že letecké operace, které
probíhaly právě v Holzdorfu, byly jen malou
částí celého cvičení. Přesto však patřila zdejší činnost k těm důležitějším,
neboť se nejednalo o nic menšího než o záchranu lidských životů. Jednotky,
které sem byly přesunuty, totiž nacvičovaly takzvaný Combat
Search and Rescue (CSAR), tedy bojové pátrání a záchranu osob. Ačkoliv
ve většině členských armád NATO je běžné, že jsou pro tento úkol vyčleněny
speciální jednotky, u nás jsme v tomto ohledu teprve na samém počátku. O to
větší význam měla pro naše letce letošní spolupráce s místní letkou vrtulníků
UH-1D, která má CSAR jako svou hlavní činnost. Kromě toho pak do Holzdorfu přilétla ještě čtveřice nizozemských bitevních
vrtulníků AH-64D Apache a jeden polský Mi-8.
Combat Search and Rescue znamená zjištění,
lokalizaci, identifikaci a záchranu sestřelených leteckých osádek a vlastních
izolovaných vojenských osob v tísni na nepřátelském území v době krize nebo
války, za předpokladu, že osoby, v jejichž prospěch je akce vedena, jsou pro
poskytnutí CSAR podpory náležitě vybavené a vycvičené. Za touto definicí se
skrývá obrovské množství postupů a činností, které je nutné dokonale ovládnout,
aby mohl celý systém správně fungovat. A právě k tomu také sloužil letošní Clean Hunter. Tak, jak se odvíjel
scénář celého cvičení, došlo čas od času k událostem, ke kterým dochází i v
reálném boji, a to k sestřelení osádky letadla nad nepřátelským územím. Na
základně v Holzdorfu se mezitím v neustálé
pohotovosti střídali příslušníci všech čtyř armád. Jakmile přichází pokyn k záchraně pilota, rozbíhá se horečné plánování
a příprava. Jedním ze základních předpokladů úspěchu celé mise je nyní dostatek
informací. Je nutné znát pokud možno přesně polohu osoby v tísni, stejně tak
jako množství a rozmístění sil protivníka. V závislosti na tom pak jsou do akce
vysílány vlastní jednotky, které mohou být tvořeny několika vrtulníky, ale i
větším množstvím letadel.
Základní záchranné uskupení tvoří zpravidla dvojice
záchranných vrtulníků spolu s několika stroji určenými k jejich přímé ochraně,
takzvaný RESCORT. Nejinak tomu bylo i v Holzorfu,
odkud startovaly například české Mi-17 doprovázené nizozemskými AH-64D nebo
naopak německé UH-1D za doprovodu českých Mi-24. Tyto formace se pak nízkým
letem vydávaly do předem stanovených prostorů, kde prováděly záchranné operace.
Zde se ovšem bohužel v plné míře projevily některé naše nedostatky, které
výrazným způsobem postihovaly zejména komunikaci. Při tak komplikované akci,
jakou CSAR bezesporu je, hraje spojení a komunikace klíčovou roli. Osádky
vrtulníků totiž musejí komunikovat nejen mezi sebou, ale i s ostatními
jednotkami v oblasti, dále pak s řídícími a zpravodajskými složkami a v
neposlední řadě také se samotnými zachraňovanými osobami. A to se ukázalo pro
české stroje jako neřešitelný problém. Zatímco piloti Mi-17 mohli poslouchat
alespoň dvě frekvence, na Mi-24 to byla jen jedna jediná. Osádky tak byly v
kritickém momentu samotné záchrany často bez velice důležitých informací, což
by při reálném nasazení představovalo neúnosné riziko. "Myslím si, že při
misích CSAR by měla mít osádka vrtulníku možnost komunikovat minimálně na třech
frekvencích současně," říká kapitán Rudolf Straka, pilot Mi-
I přes tyto nedostatky se ale vždy podařilo
"sestřelenou" osádku nalézt a zachránit. Bitevní vrtulníky vždy
nejprve prostor zabezpečily proti případným protivníkovým jednotkám, a poté
vyhledaly piloty v nouzi. Pak již přišly na řadu záchranné stroje, z nichž byl
na místo vždy vysazen záchranný tým, který pak piloty naložil do dalšího
vrtulníku. Nutno dodat, že vše probíhá ve velmi krátkých časových intervalech.
Jakmile jsou zachraňované osoby na palubě, odlétá celá formace nejvhodnější
trasou zpět nad vlastní území.
I když by se vše mohlo zdát jednoduché, opak je pravdou.
CSAR totiž klade vysoké požadavky nejen na záchranáře, ale kupodivu i na
samotné zachraňované osoby. Po celou dobu CSAR akce jsou totiž neustále
prověřovány, aby bylo jisté, že jde skutečně o vlastního člověka. Jelikož se
vše odehrává na nepřátelském území, bylo by pro protivníka poměrně snadné
nahradit sestřeleného pilota někým jiným a vlákat tak další jednotky do léčky.
K eliminaci tohoto nebezpečí slouží celá řada postupů. Například pilot před
každým bojovým letem vyplňuje speciální formulář, ve kterém kromě základních
osobních údajů uvede i několik důvěrných, někdy až intimních informací, které
zná jen on sám. Formulář je pak pečlivě utajován a v případě potřeby slouží
záchrannému týmu k ověření totožnosti pilota. Ovšem ani správné odpovědi v
místě vyzvednutí nevedou k menší ostražitosti a se zachráněnou osobou je často
až do přistání na vlastním letišti jednáno jako se zajatým protivníkem. Proto
musí být každý pilot pro CSAR pečlivě vycvičený, neboť stačí jediný nesprávný
pohyb, jediné nesprávné slovo a záchranný tým je oprávněn jej na místě zanechat
nebo dokonce i zneškodnit. "Základem je skutečně znalost všech postupů
CSAR, protože nikdo pro vás nepošle záchranný tým, pokud si nebude jistý, že
něco nezkazíte a nezpůsobíte další ztráty," říká kapitán Ivan Šubín, pilot 42. stíhací letky, který hrál jednoho ze
zachraňovaných.
I když naše armáda asi nebude mít prostředky na vytvoření
speciální jednotky pro CSAR, bude nutné se tomuto úkolu věnovat mnohem více než
dosud. Jak ukázalo letošní cvičení v Holzdorfu,
cvičit tyto mise jednou do roka je zcela nedostatečné. Nyní je jen na nás, zda
a jakým způsobem dokážeme využít množství zkušeností získaných při podobných
cvičeních, jakým byl Clean Hunter
2003.
Tomáš SOUŠEK