Desítky vojenských
letadel ve vzduchu a pozemní naváděcí střediska i jednotky protivzdušné obrany
v plné pohotovosti, i tak vypadala podstatná část střední a západní Evropy ve
dnech 14.-25. června letošního roku. V té době se totiž uskutečnilo jedno z
největších aliančních leteckých cvičení Clean Hunter 2004, kterého se již tradičně zúčastnily také
jednotky Armády České republiky.
Hlavním
cílem cvičení Clean Hunter,
organizovaného velitelstvím Airnorth v Ramsteinu, je jako každý rok reálné procvičení součinnosti
všech složek určených k zabezpečení ochrany vzdušného prostoru nad danou částí
Evropy. Cvičení se nezabývá ani plánováním leteckých kampaní, ani otázkami
válečné strategie, ale jeho smyslem je dokonale prověřit systém velení a řízení,
neboť se jej kromě hlavního velitelství účastní prakticky všechny podřízené
složky - od velitelských stanovišť (CAOC) přes střediska řízení a uvědomování
(CRC) až po konkrétní letecké jednotky a jednotky PVO.
Také
proto byl scénář letošního Clean Hunteru
v zásadě jednoduchý, neboť šlo o klasické střetnutí dvou protivníků, označených
jako vnitřní a vnější koalice. Ty pak na sebe v předem stanovených časech
střídavě útočily. Vzhledem k rozloze území spadajícího pod velení Airnorthu proběhlo cvičení ve dvou etapách, kdy se v prvním
týdnu "bojovalo" zejména nad územím střední Evropy a ve druhém pak
nad Francií, Severním mořem a Velkou Británií. Česká republika patřila spolu s
Polskem a jihovýchodní částí SRN do vnější koalice, zatímco zbytek Německa se
státy Beneluxu a severem Francie do vnitřní koalice. Obdobně pak byla rozdělena
také již zmiňovaná oblast britských ostrovů. Do cvičení Clean
Hunter 2004 se ale zapojily vzdušné síly i dalších
zemí, takže jejich počet nakonec narostl na třináct. Konkrétně šlo o Belgii,
Kanadu, Dánsko, Francii, Německo, Řecko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko,
Turecko, Velkou Británii, Spojené státy a samozřejmě také Českou republiku. Při
cvičení bylo nasazeno celkem 205 bojových proudových letounů, 16 vrtulníků, 5
transportních letounů, 5 letounů včasné výstrahy a 10 tankerů.
Česká
armáda vyčlenila pro potřeby cvičení hned několik vojenských útvarů, a to pro
obě "válčící" koalice. Sledováním vzdušné situace nad našim územím a
řízením provozu se zabývalo zejména 261. středisko řízení a uvědomování (CRC)
ve Staré Boleslavi, které je přímo podřízené středisku CAOC 4 v německém Messtettenu. K samotné ochraně vzdušného prostoru pak bylo
použito jak letectvo, tak i protiletadlové raketové vojsko. Z 21. základny
taktického letectva v Čáslavi proto neustále operovaly dvě dvojice letounů
L-159, zatímco ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště působily jednotky 25.
protiletadlové raketové brigády ve Strakonicích, konkrétně dvě baterie raket
2K12 KUB, jedna baterie 9K33 OSA-AKM a tři družstva střelců s raketami S-2M.
Všechny tyto složky se staly po dobu cvičení součástí takzvané vnější koalice,
stejně tak jako celé území ČR. Byla zde však ještě jeda jednotka, která se
cvičení zúčastnila na straně protivníka. Z 23. základny vrtulníkového letectva
v Přerově totiž do SRN odlétly dva vrtulníky Mi-
Přerovské
vrtulníky se do německého Fritzlaru přesunuly již
několik dní před zahájením samotného cvičení. Důvodem byla možnost připravit se
lépe na plnění úkolů, a to zejména ve spolupráci s dalšími jednotkami, neboť
kromě našich strojů byly pro mise CSAR vyčleněny také dva polské vrtulníky Mi-8
ze základny Bydgoszcz a hlavně dva americké HH-60G Pave Hawk ze základny Keflavik na Islandu. A právě možnost spolupráce s
příslušníky 56th Rescue Squadron byla pro naše letce jedním z největších přínosů,
protože tato jednotka má Combat SAR, tedy záchranu
osádek letadel z území protivníka jako jednu ze svých hlavních činností. Kromě
toho byla navíc již několikrát nasazena i při skutečných konfliktech, takže
její piloti mají velmi cenné zkušenosti. Také proto proběhly ještě před
cvičením některé společné brífinky, na kterých se naši a polští letci
seznamovali s některými konkrétními postupy Američanů. A přestože s hlavními
aliančními dokumenty a předpisy týkajícími se misí CSAR se piloti museli
seznámit již dávno před cvičením, i nyní bylo stále co studovat. Svědčí o tom i
skutečnost, že si čeští vrtulníkáři organizovali
brífinky i během víkendu, a to v hotelové konferenční místnosti. Kromě této
přípravy si pak všechny osádky samostatně oblétávaly okolí Fritzlaru
a seznamovaly se se specifickými pravidly létání jak
v terénu, tak i v bezprostředním okolí letiště, které jinak slouží vrtulníkům Bo-105 německého pozemního vojska. Asi největší pozornost
bylo potřeba v tomto ohledu věnovat značnému množství vysokých větrných
elektráren rozestavěných po celém okolí, které za určitých světelných podmínek
mohly být hůře viditelné, a tím pro vrtulníky vytvářet nebezpečné překážky.
Pozemní personál měl v této době starostí poněkud méně, neboť řešil jen
drobnější problémy, jako například kam s několika litry nepotřebného leteckého
paliva, které je nutné každé ráno odpouštět z palivových nádrží vrtulníků.
Vše
se ale podařilo zvládnout, a tak mohli všichni v pondělí 14. června zahájit
pohotovost a čekat, až bude potřeba někoho zachránit. Konkrétní role byly rozděleny
tak, že k samotné záchraně byly určeny polské Mi-
Aby
mohla vůbec mise Combat SAR proběhnout, musejí na ní
být připraveny nejen záchranné jednotky, ale i všichni piloti, kterých by se
záchrana mohla týkat. Ti proto také musejí být seznámeni se všemi nezbytnými
procedurami. Před každým bojovým letem pak pilot vyplňuje dva základní
formuláře. Tím prvním je ISOPREP (Isolated Personnel Report), ve kterém kromě základních osobních
údajů uvádí pilot také několik dalších informací, které později slouží k jejich
bezpečné autentifikaci. Může jít například o popis
interiéru jeho domácnosti či vyjmenování jiných momentů z jeho soukromého
života, o nichž ví jen on sám. Samozřejmě si poté vše, co do protokolu uvádí,
musí pamatovat. V případě potřeby pak totiž může být před zahájením záchranné
akce na kterékoliv své tvrzení dotázán, čímž se prověřuje, zda jde skutečně o
daného člověka. Způsobů je ale mnohem víc, a tak se piloti před letem seznamují
s dalšími informacemi, jako například barvou, písmenem či slovem dne, které protivník
nemůže znát a které opět poslouží k ověření zachraňovaného pilota. To je totiž
hned po bezpečnosti záchranných jednotek druhým nejdůležitějším předpokladem
celé akce CSAR. Druhým dokumentem vyplňovaným před letem je pak EPA (Evasion Plan of
Action), kde pilot v hrubých rysech uvádí, jak bude
postupovat v případě sestřelení nad územím protivníka. ISOPREP i EPA jsou od
okamžiku jejich sestavení pochopitelně přísně utajovanými dokumenty.
Samotná
mise CSAR se rozbíhá v okamžiku, kdy je vlastní letoun sestřelen či z jiného
důvodu ztracen a jeho osádka se ocitá na území protivníka. Informaci o tom
zpravidla podávají buď sami piloti v tísni, případně jejich kolegové, a to
prostřednictvím řídícího střediska na letounu se systémem AWACS. V tom okamžiku
se ke slovu dostává záchranné koordinační středisko CJRCC (Combined
Joint Rescue Coordination Centre), které je nedílnou součástí každého CAOCu. V našem případě to byl CAOC 2 v německém Kalkaru. Záchranné středisko prvotní informaci ověřuje a
poté zprostředkovává předání ISOPREPu daného pilota
na konkrétní místo, odkud bude operace řízena. Při misi, které jsme se
účastnili, to byl letoun sytému AWACS. Jeho osádka se pak snaží navázat spojení
se sestřeleným pilotem a provést jeho první prověření. Poté může záchranné
středisko začít plánovat celou akci, a to s využitím sil, které jsou pro tento
účel na každý den vyčleněny. Nejde totiž jen o vrtulníky, ale i o další stroje,
jako například stíhací letouny. Jakmile je situace vyhodnocena jako příznivá,
přichází na řadu již samotná záchranná jednotka, což v našem případě bylo
uskupení vrtulníků ve Fritzlaru.
Poté,
co velitel záchranné mise obdrží informace o osádce v tísni, začíná plánovat
detailní průběh celé akce. Plánuje se vše - od způsobu spojení a komunikace,
přes způsob a trať letu do cílové oblasti až po konkrétní postup při
vyzvedávání přeživších. Samozřejmě se berou v potaz také informace o rozmístění
sil protivníka a v případě, že se nacházejí příliš blízko přistávací plochy, se
plánuje jejich zničení. Avšak v kterýkoliv okamžik se může stát, že dojde k
zadržení přeživších, což znamená pochopitelně přerušení celé operace.
Když
je celý plán připraven a schválen, může celá záchranná formace odstartovat. V
našem případě startují jako první dva stroje Mi-24, které jako takzvaný RESCORT
dokážou likvidovat jednotky protivníka v blízkosti vlastních pilotů a zároveň
poskytují ochranu záchranným srojům. Těmi jsou naše
Mi-17, které letí několik kilometrů za nimi. Za "sedmnáctkami" pak
startují také americké HH-60G, na jejichž palubě je i velitel záchranné mise,
který řídí celou formaci a zároveň komunikuje s dalšími složkami, například s AWACSem.
Jak
již bylo řečeno, bezpečnost záchranné formace je neustále na prvním místě a
tomu je přizpůsoben každý krok, včetně navigace a zejména komunikace, neboť
nelze vyloučit, že protivník dokáže odposlouchávat radiokorespondenci.
Proto prakticky na jakýkoliv úkon nebo povel za letu existuje kódové slovo,
které ale musí každý bezpodmínečně znát. Naši piloti se tak museli naučit
zhruba tři desítky základních kódových slov nutných pro danou misi, i když jich
samozřejmě existovalo ještě více. Jen pro představu: nařídí-li velitel mise
přeladění radiostanice, tak jen řekne: "Push Blue One" a všechny osádky
již znají konkrétní frekvenci. Podobná hesla pak existují například pro
oznámení o napadení stíhači, pokyn pro vyčkávání, seskupení formace nad určitým
bodem a pochopitelně také pro jednotlivé fáze samotného vyzvednutí
zachraňovaných letců. Kódované jsou také veškeré údaje o poloze, a tak se
vrtulníky přesunují po trati dané takzvanými Spider
Pointy, které mají jen svá čísla a jejichž polohu nemůže protivník znát, neboť
je lze při plánování umístit naprosto kamkoliv. Přesná poloha se pak udává
vhledem k předem určenému a také tajnému vztažnému bodu, označovanému jako Bullseye.
Vraťme
se však k naší konkrétní misi. Po vzletu z Fritzlaru
směřujeme přes několik Spider Pointů k cílové
oblasti. Let probíhá bez problémů a jen občas velitel mise vydá nějaký pokyn,
například ke snížení výšky z důvodu ochrany před stíhači či k přeladění
frekvence. Občas také musí kontrolovat polohu předsunutých Mi-24, neboť s nimi
vzhledem k jejich vzdálenosti, přízemnímu letu a kopcovitému terénu chvílemi
ztrácí spojení. Po zhruba čtyřiceti minutách letu dosahujeme takzvaný IP (Initial Point), což je poslední bezpečný bod před cílovou
oblastí. Zde zahajujeme vyčkávání, zatímco bitevní Mi-24 se vydávají vyčistit
danou oblast, ve které byla hlášena přítomnost protiletadlových raket.
Vyčkávání trvá jen několik minut a osádky už hlásí jejich zničení. Hned poté
začínají vyhledávat zachraňovanou osádku. Je nezbytně nutné s ní navázat
rádiové spojení a provést další ověření totožnosti. Teprve potom se k místu
mohou přesunout transportní stroje a piloty v tísni vyzvednout, zatímco bitevní
vrtulníky krouží kolem a zabraňují případnému protivníkovi nebezpečně se
přiblížit. Avšak i ve fázi vyzvedávání stále probíhá autentifikace
pilotů. Například dýmovnici, která určí jejich přesnou polohu, musejí aktivovat
až na předem dané heslo. Jakmile dosedáme v jejich blízkosti, vybíhají z
vrtulníku členové vyzvadávací skupiny, takzvaní PJ (Pararescue Jumpers), jejichž
úkolem je poslední ověření totožnosti zachraňovaných a jejich dovedení či
donesení do vrtulníku, například v případě zranění. Ačkoliv jsme na cvičení jen
pár dní, probíhá vše velice rychle. Záchranný vrtulník provádí vzlet se
zachráněnými pouhých šest minut po určení jejich polohy. Jak později přiznají
američtí letci, i u nich by to byl velice dobrý čas.
Jsme
napadeni
Nabíráme
zpáteční kurz a v rádiu slyšíme hlas velitele mise: "Good
job!" Nervozita postupně opadá a záchranáři a
zachránění na sebe na palubě spokojeně pokyvují. Až do teď to byla perfektní
práce. Bohužel dobrá nálada netrvá příliš dlouho. Po pár minutách letu přichází
první varování před stíhači a zanedlouho druhé. Velitel mise se snaží spojit s AWACSem a přivolat pomoc, avšak marně. Organizátoři cvičení
pro nás asi záměrně nepovolali vlastní stíhací ochranu. Proto klesáme ještě
více k zemi a začínáme provádět úhybné manévry, každá osádka na vlastní pěst.
Jen americké HH-60G se snaží nalákat stíhače na sebe, neboť přeci jen mají
lepší ochranu, a navíc nevezou záchranný tým ani zachráněné piloty. Bohužel se
jim však nedaří ani to a stíhači se zaměřují právě na nás. V naší Mi-17 již
každý ví, že jsme napadení, a tak všichni sledujeme okny prostor nad námi.
Zanedlouho je skutečně vidíme. Siluety jasně prozrazují, že je to dvojice
stíhacích letounů F-4 Phantom II. Podle kouře jejich
motorů jasně vidíme jejich manévry včetně toho, který je přivádí do zteče proti
nám. A i když jde jen o cvičení, není to vůbec příjemný pohled. Piloti navíc
slyší ve sluchátkách jasný tón, kterým jim výstražný radarový přijímač oznamuje
zachycení radiolokátorem stíhače. Celé toto drama, při kterém se řítíme od
jednoho údolí k druhému, trvá neuvěřitelně dlouhých deset minut. Teprve
poté se stíhači vzdalují a my pokračujeme zpět na letiště. Pohledy a gesta
pilotů vrtulníku ale jasně naznačují, že v reálu už bychom ve vzduchu asi
nebyli.
Přistáváme
ve Fritzlaru a každý je zvědavý, jaké informace o
střetnutí se dozvíme na takzvaném debriefingu. Z CAOC
2 přichází zpráva o tom, že jeden vrtulník Mi-17 byl skutečně sestřelen
německým Phantomem, i když trochu překvapivě pomocí
rakety AIM-120 AMRAAM. Nicméně hlavním úkolem pro nás byla záchrana pilotů v
tísni a tato fáze se zdařila. Navíc následující den, kdy pro sestřelené letěly
polské Mi-8, byla zajištěna i stíhací ochrana, a tak již nedošlo k žádným
vlastním ztrátám.
Cvičení pro nás tedy dopadlo velice
úspěšně a nemalý podíl na tom měli také příslušníci technického personálu,
kteří připravovali vrtulníky takovým způsobem, že nedošlo ani k jednomu
technickému problému. Čeští vrtulníkáři se na
letošním Clean Hunteru
skutečně mnohému naučili. Důkazem toho byla nejen slova chvály od amerických
profesionálů, ale také pozvání na velké cvičení Combat
SARu, které se bude konat v příštím roce opět v SRN.
Vzhledem k tomu, že význam misí CSAR v současných konfliktech neustále stoupá,
bylo by škoda na tento úkol rezignovat, zejména když se nám již podařilo
dosáhnout velice slušné úrovně.
Tomáš SOUŠEK