I jediný chybějící dokument může ovlivnit efektivitu leteckého výcviku
Dobrá parta na alkách
Text a : Tomáš SOUŠEK
O pilotech a technicích letounů L-159 píšeme většinou jen v souvislosti s velkými mezinárodními leteckými cvičeními, jichž se každoročně zúčastňují. Jak žijí na své domácí základně v Čáslavi však vědí jen oni sami. Proto jsme další "den s vámi" strávili s příslušníky 212. taktické letky.
Na leteckou základnu v Čáslavi přijíždíme ve středu 7. února 2007 v sedm hodin
ráno. Létání je sice plánované až od desáté, nicméně létající i pozemní personál
zde musí být již o tři hodiny dříve. Po zpřísněných bezpečnostních procedurách
na bráně, kde ani průkazka Ministerstva obrany příliš nepomohla, se dostáváme
s doprovodem do budovy 212. taktické letky. "Kudy jste přijeli? Přes Chotusice?
Tak to jste udělali dobře," vítají nás příslušníci letky. Na otázku proč?
se dozvídáme o první věci, která je svým způsobem trápí. Součástí generelu letecké
základny je totiž i zcela nová vstupní brána, která byla zprovozněna již před
rokem. Jak se ale velice záhy ukázalo, i přes svoji modernost má některé nedostatky.
Všeobecně se ví o problému s nevykoupenými pozemky, díky němuž nelze dostatečně
rozšířit příjezdovou komunikaci od Čáslavi. Nákladní vozidla tak i nadále využívají
starou bránu z Chotusic. Lidé však nejvíce pociťují poměrně malou průchodnost
nové brány. "Když ji otevřeli, stály tam dlouhé fronty aut. Každý musel
přiložit čipovou kartu, počkat, až se sklopí zábrana, a pak projet. Další pak
musel čekat, až se zábrana zvedne a teprve pak mohl přiložit svou kartu. Několika
lidem celý systém dokonce poškodil vozidla," přidává své zkušenosti jeden
z techniků. Nakonec prý bylo nutné přejít na systém ručně otevírané závory a
umožnit lidem i nadále využívat starou bránu.
Než ale probereme problém nové brány, rozbíhá se na letce čilý ruch. Již v
půl osmé je na prvním briefingu provedeno rozhodnutí o letové akci. Technici
se vydávají k takzvaným úlům, tedy úkrytům letounů, odkud na stojánku přetahují
sedm strojů L-159 ALCA. Ačkoliv počasí toho rána příliš příznivě nevypadá, pouštějí
se do zhruba dvouhodinové předletové přípravy. Již předtím se rozdělili po dvojicích
tak, že na každý letoun je určen jeden technik a jeden avionik. Ačkoliv mají
technici přiděleny konkrétní stroje, není vždy pravidlem, že by pracovali jen
na tom svém.
Předletovou přípravu provádí pozemní personál v naprosté většině pod širým
nebem na stojánce. Jen při extrémně nepříznivém počasí je možné některé úkony
zvládnout pod střechou úlu. Vše začíná celkovou obhlídkou letounu, při níž se
kontroluje, zda nedošlo k uvolnění šroubů či krytek agregátů. Technici přeměřují
stav provozních kapalin, které případně doplní na stanovenou mez. Avionici poté
oživí jednotlivé palubní systémy a ověří jejich funkci. Na závěr přicházejí
zbrojíři, kteří podle požadavků pilotů podvěsí letouny zbraňovými systémy. Každý
přesně ví, co má dělat.
Mezitím piloti zahajují plánování jednotlivých misí a cvičných letů. I zde
je vidět profesionalita a přesný řád, s jakým celý proces probíhá. Ty tam jsou
doby, kdy byl pilot pouhým vykonavatelem nařízení z vyšších míst, kdy každý
jeho krok od vzletu až do přistání řídil někdo jiný. Dnešní bojový pilot dostane
jen konkrétní úkol a z velké části pak záleží pouze na něm, jakým způsobem ho
splní. Samotná pilotáž letounu je tak jen jakousi třešničkou na dortu, neboť
právě na správném naplánování a vyhodnocení všech informací záleží, zda bude
mise úspěšná, či nikoliv.
Letoun L-159 ALCA je vybaven řadou moderních systémů, které jeho pilotovi práci
výrazně ulehčují. Podobně jako na palubě mají piloti i na zemi k dispozici moderní
počítače, na nichž provádějí plánování i následné vyhodnocení letů. Na první
pohled ideální stav, který v mnohém předčí podmínky, jež jsme viděli před měsícem
u vrtulníkářů v Přerově. Ani v Čáslavi ale není vše tak růžové, jak by se mohlo
zdát. Od pilotů se dovídáme, že i taková "banalita", jako je jeden
chybějící dokument, může komplikovat výcvik. "Dlouhou dobu už požadujeme
takzvaný JMEM manuál. Bez něho je náš výcvik v působení proti pozemním cílům
mnohem méně účelný, než by mohl být," sděluje nám jeden z letců. Ti se
s tímto dokumentem setkali při několika zahraničních leteckých cvičeních, jichž
se v poslední době zúčastnili. Jde o manuál, který do detailu popisuje účinky
jednotlivých typů letecké munice užívané v NATO proti různým druhům cílů. Pokud
piloti dostanou za úkol například zničit zodolněný betonový kryt určitých parametrů,
v manuálu zjistí, kolik a jaké munice je k tomu zapotřebí. Správná volba výzbroje
je tak jedním z klíčových faktorů pro úspěch celé mise. Naši piloti však JMEM
stále nemají, a proto musejí při výcviku výzbroj volit v podstatě jen dle vlastního
uvážení.
Zhruba v půl desáté jsou již technici i piloti připraveni k zahájení letové
akce. Piloti dokončili plánování a provedli ještě klasický předletový briefing
a nyní první dva z nich odváží mikrobus na stojánku k letounům. Počasí se zatím
přece jen umoudřilo, mlha a oblačnost se zvedla, a tak přesně v deset hodin
první dvě alky startují. Ve středu sedmého února odstartují celkem šestnáctkrát.
V plánu je totiž i odpolední směna, bude se tedy létat až do večera. Spektrum
úkolů, které piloti za letu plní, je opravdu široké - od "běžných"
výcvikových letů až po fiktivní bojové mise, kdy proti sobě působí dva páry
letounů. Vždy záleží na tom, kam až v osnově bojové přípravy každý pilot došel.
Jak zjišťujeme přímo na místě, ani jeden z nich si nemůže stěžovat na nedostatek
letových hodin. Jen v letošním roce jich má každý naplánováno 150, což už je
číslo srovnatelné s jinými aliančními letci. A to mají k dispozici navíc i kvalitní
letecký trenažér, na němž stráví další desítky hodin. I při naší návštěvě 212.
taktické letky jsme zde zastihli piloty, na něž se ten den nedostalo při skutečném
létání. Pod vedením zkušených instruktorů cvičili zvládání mimořádných událostí
za letu.
Jakmile letouny odstartují, vydáváme se za techniky, kteří se mezitím šli schovat
do malé buňky hned vedle stojánky. Buňka je téměř nová a technici si uvnitř
vytvořili i malý bar s občerstvením, a tak zde mají alespoň trochu útulno. Pohledy,
které nás vítají, ale nejsou v první chvíli zrovna přívětivé. "Tam se podívejte,
tam je to všechno napsané. Nic vám neřekneme," volají téměř sborovně všichni
přítomní a ukazují na novinový výstřižek nalepený hned za dveřmi. Na fotografii
jsou tam zachyceni čtyři z nich při obsluze alky a nad tím vším je výrazný titulek
Mladé fronty Dnes o drogových dealerech. Vzápětí padne i několik nevybíravých
nadávek na adresu civilního redaktora, který zcela nehorázně takto označil čáslavské
letce. V dalším rozhovoru s techniky zjišťujeme, že se jich série zkreslených
a nepravdivých článků skutečně silně dotkla a že teď mají ve svém okolí v civilu
hodně práce uvést vše na pravou míru. Někteří proto dokonce mluví o možnosti
podání žaloby.
Když vášně trochu opadnou, stáčíme hovor opět k tématu každodenní práce. Naprostá
většina příslušníků pozemního personálu 212. tl se shoduje v tom, že se jim
podařilo vytvořit sehraný tým, a to i přesto, že se v posledních letech výrazně
obměnil a omladil. Ale to je jev příznačný pro celou čáslavskou základnu. "Občas
mám pocit, že čím déle zde sloužím, tím méně lidí tady znám. Na letce ale spolu
všichni vycházíme velmi dobře, a to i v porovnání s jinými jednotkami,"
říká jeden z techniků. Podle jeho slov navíc všichni dělají svou práci ze zájmem,
a tak snesou i některé její zápory, jako je například časné vstávání a pozdní
příchody domů. Pokud jde o samotný letoun L-159 ALCA, ani zde se nesetkáváme
s nějakou kritikou. Počáteční poruchovost, o níž se dříve často psalo, je prý
již minulostí a alky tak z hlediska spolehlivosti nemají žádné výrazně slabé
místo.
Osazenstvo buňky u stojánky se během rozhovoru neustále střídá podle toho,
jak technici odcházejí vypravovat další letouny. Naopak první dvojice se po
zhruba hodině a půl vrací. Piloti se nechávají odvézt zpět k budově letky, kde
je nyní čeká vyhodnocení letu. I k tomu mají moderní systém, díky němuž mohou
z videozáznamu a z datového zapisovače celý let v klidu zrekapitulovat na obrazovce
počítače. Takzvaný debriefing je natolik objektivní a přesný, že pilotům neumožňuje
téměř žádnou leteckou nekázeň. Na jakékoliv porušení předpisů či bezpečnostních
postupů by se téměř okamžitě přišlo.
Vyhodnocovací místnost plná počítačů a videopřehrávačů je ale jen jedním z moderních
pracovišť v nové budově, která slouží příslušníkům 212. tl teprve druhým rokem.
Takzvaný objekt taktické letky je další důležitou částí generelu letecké základny.
Hlavním cílem jeho výstavby bylo soustředění veškerého personálu letky na jednom
místě, aby se tak usnadnila vzájemná komunikace a zjednodušilo velení. Budova
je navržena tak, aby zde letka měla k dispozici vše potřebné nejen pro výcvik,
ale i k vedení bojové činnosti.
Ještě dnes je na "ótéelku" cítit novota celé stavby. Na druhou stranu
už první dojem na nás působí poněkud chladně a neútulně. Dlouhé bílé chodby
vedou ke kancelářím vybaveným novým, ale naprosto stejným nábytkem. Člověk navíc
může nabýt dojmu, že v budově bloudí, a to i poté, co si ji několikrát celou
projde. Naše pocity nám bohužel potvrzují i příslušníci letky. "Samozřejmě
je skvělé, že máme zcela nový objekt. Každý zde má mnohem více místa a navíc
vše funguje tak, jak má. Na druhou stranu některá dispoziční řešení skutečně
nejsou příliš promyšlená," říká jeden z letců. Podle jeho slov by například
bylo vhodné probourat ještě pár dveří navíc a zlepšit tím průchodnost budovy.
Někteří lidé totiž musejí nachodit desítky a stovky metrů z jedné místnosti
do druhé, ačkoliv je od sebe dělí třeba jen jediná zeď. Místnosti jsou navíc
situované tak, že se prý vytratil i původně očekávaný pocit ze společného užívání
objektu. Výtky padají i na adresu vnitřního vybavení. "Myslím si, že když
už se investovalo tolik peněz, mohli objednat i architekta, který by nám poradil
s nábytkem. Místo toho ale jen složili stoly a skříně na zem a bylo jen na nás,
jak si je uvnitř rozestavíme. Místnosti pak podle toho vypadají," dodává
další z pilotů. V zápětí ale sám přiznává, že vzhledem k množství práce související
s létáním jde o problémy druhořadé. Navíc je prý jen otázkou času, než si lidé
objekt více zabydlí a zútulní.
Čas u 212. taktické letky běží skutečně rychle. Před osmnáctou hodinou se z
letu vracejí poslední piloti a technici mohou konečně ošetřit a zaparkovat letouny
do jejich úkrytů. Potrvá ještě minimálně hodinu, než se příslušníci letky budou
moci převléci a vyrazit domů. Dlouhý odpočinek je ale nečeká. Zítra se vše bude
znovu opakovat.
§§§