Perspektiva stále nejistá
První letovou akci v novém roce věnovala tygří letka ostrým bojovým střelbám
V poslední době se stále více ozývají hlasy čtenářů, volajících po větší informovanosti z běžného života u jednotek a útvarů. Rozhodli jsme se proto různé jednotky pravidelně navštěvovat a strávit v nich vždy jeden všední pracovní den. Naše první cesta vedla do Přerova k 231. letce bitevních vrtulníků.
Středa 10. ledna, krátce před sedmou hodinou ranní. Po dlouhé rovince vedoucí
k hlavní bráně přerovské vrtulníkové základny přijíždí jedno auto za druhým.
Pro vojáky a zaměstnance základny začíná další běžný pracovní den. Jsou mezi
nimi i příslušníci 231. letky bitevních vrtulníků, které čeká jeden konkrétní
úkol. Již druhým dnem se účastní ostrých střeleb nad vojenským výcvikovým prostorem.
Jde o první letovou akci v novém roce, což nebývá tak obvyklé. Většinou se piloti
po delší přestávce způsobené čerpáním dovolených a svátky takzvaně rozlétávají
při jednodušších výcvikových letech. Letos však mají omezenou možnost využití
střelnice na Libavé, která je vyčleněna přednostně pro jednotky brigádního úkolového
uskupení. Letci tak musejí přijmout každý volný termín, který na ně zbude. První
datum připadlo právě na devátého a desátého ledna.
Bojové střelby jsou pro letku prioritním úkolem po celý týden. Přípravu provedl
létající i pozemní personál již v pondělí, kdy si všichni znovu zopakovali veškeré
postupy pro použití určené výzbroje a munice. Velký důraz je kladen zejména
na bezpečnost, a tak je při ostrých střelbách nutné pracovat v poněkud jiném
režimu. Ten se projevuje například i tím, že vrtulníky operují z jiných stání
než při běžném létání. Technický personál musí hned ráno zajistit jejich přerolování
do prostor za vzletovou a přistávací dráhu, kde je rozmisťuje tím způsobem,
že každý stroj stojí přídí proti zodolněnému úkrytu letounů. Takzvané úly po
dobu střeleb slouží jako bezpečnostní val pro případ nechtěného výstřelu či
odpalu ostré munice. Pro techniky to však znamená, že po většinu dne budou muset
pracovat v poněkud provizorních podmínkách, odkud to mají dál ke svému zázemí.
Navíc přes dráhu není možné za provozu přejíždět sem a tam, a proto si většinu
nutného vybavení přenášejí s sebou.
Zatímco technický personál zahajuje přípravu vrtulníků určených na létání, piloti
začínají plánovat jednotlivélety. Hned ráno je třeba vyhodnotit předpověď počasí
a rozhodnout, zda bude pro střelby vyhovovat. V kopcovitém terénu výcvikového
prostoru Libavá však může panovat jiné počasí než na letecké základně, a tak
je nutné provést ještě takzvaný zálet počasí. Proto již v půl osmé startuje
z letiště první vrtulník pilotovaný vedoucím letové směny, který přímo v okolí
střelnice prověřuje povětrnostní podmínky. Desátého ledna panovalo snad v celé
republice mimořádně příznivé počasí, díky čemuž se zhruba po půlhodině všichni
příslušníci letky dozvídají konečné rozhodnutí - střelby proběhnou podle plánu.
Určené osádky nyní dokončují přípravu na své lety, při níž si zejména plánují
příletovou a odletovou trať na střelnici, a to podle pokynů z předchozího dne.
V devět hodin se pak všichni scházejí již na klasický předletový briefing, kde
se od různých specialistů dozvídají všechny potřebné údaje - od aktuálního počasí
na trati a nad vojenským prostorem až po ornitologickou situaci v okolí letiště.
Ve stejnou dobu technici dokončují přípravu strojů a ke slovu se dostávají zbrojíři,
kteří zajistí podvěšení stanovené výzbroje a doplnění ostré munice. Dnes se
budou vedle palubního kulometu ráže 12,7 mm, který je standardní výzbrojí vrtulníku,
používat i klasické bomby, konkrétně cementové pumy CP-100. Veškeré dobíjení
probíhá za přísných bezpečnostních opatření. Červený praporek před vrtulníkem
je pro všechny s výjimkou zbrojířů jasným signálem, aby se za žádných okolností
v daném prostoru nepohybovali. I po odstranění výstražného praporku ale všichni
chodí kolem vrtulníku obezřetněji než jindy a někteří se dokonce sklánějí pod
osu kulometu namířeného k obloze.
V půl desáté se osádky určené k prvnímu letu scházejí v autobusu před budovou
letky, který je odváží na zhruba dva kilometry vzdálenou stojánku vrtulníků.
Řidič autobusu tuto trasu za den projede mnohokrát. Piloti přebírají od techniků
vrtulníky a po nezbytné vizuální kontrole usedají do kokpitů. I zde je vidět
zvýšená opatrnost vzhledem k ostré munici. Piloti se nesmějí ani dotknout ovládání
zbraňových systémů, to je povolené až nad vojenským výcvikovým prostorem.
Přesně v deset hodin startují po dvojicích první čtyři vrtulníky Mi-24 a okruhem
nabírají směr Libavá. Výhody blízkosti letiště a střelnice jsou zde zcela evidentní.
Stroje se po desetiminutovém letu ocitají nad výcvikovým prostorem a stanovenou
tratí se přibližují ke střelnici. Zde osádky navazují spojení s řídícím, jehož
úkolem je zajistit bezpečné rozestupy mezi vrtulníky, které v okruzích provádějí
několik ztečí na pozemní cíle. Řídící pak také vyhodnocuje jednotlivé zásahy.
Jak již bylo řečeno, tentokrát jsou vrtulníky vyzbrojené i dvojicí cementových,
tedy cvičných pum. Podle střeleckého důstojníka letky jde o méně standardní
výzbroj, která byla na vrtulník integrována před mnoha lety. V současném způsobu
boje již bombardování z vrtulníku příliš prostoru nemá, navíc ani dosahovaná
přesnost zásahů v řádu desítek metrů není v dnešní době vyhovující. Nicméně
piloti musejí umět ovládat veškerou svou výzbroj, proto čas od času cvičí i
odhozy klasických pum. Ty se provádějí z horizontálního letu ve výšce zhruba
100 metrů nad terénem. Bomby může odhazovat jak kapitán vrtulníku nebo pilot
operátor, tak i automatika vrtulníku, využívající jednoduchý počítač. Po odhození
pum se vrtulníky dalším okruhem vracejí nad cílovou plochu a tentokrát operátoři
střílejí z pohyblivého palubního kulometu. U něho je naopak přesnost střelby
vysoká.
V době, kdy jsou vrtulníky ve vzduchu, nastává pro techniky na zemi alespoň
chvíle odpočinku. Od rána se nezastavili, a tak nyní využívají čas k doplnění
energie. Jak již bylo řečeno, na vzdálené stojánce používané při střelbách mají
jen minimální zázemí, všichni se tedy scházejí v několik desítek let staré maringotce.
Pokud se jich zeptáte, co je v práci trápí, dozvíte se spoustu věcí. Na druhou
stranu jde o problémy, které by zřejmě bylo možné relativně snadno řešit, pokud
by k tomu byla větší vůle. "Jedny montérky na dva roky je fakt málo. Co
má člověk dělat, když se polije leteckým palivem a náhradní nemá? Nebo když
v dešti zmokne," ozývají se hlasy několika příslušníků pozemního personálu.
Pro ně je problém výstroje skutečně nejpalčivější. A to údajně před časem po
návštěvě jednoho z nejvyšších představitelů armády u jejich jednotky dostali
i zákaz sušit si prádlo rozvěšené po židlích a skříňkách. Nyní ho musejí ukládat
dovnitř, ať je mokré či suché. Další výtky lze zaslechnout i na pozemní vybavení
k vrtulníkům. Léta prý například chybějí kvalitní a bezpečné schůdky, které
by umožnily bezpečnější a pohodlnější údržbu strojů.
Pauza v činnosti trvá skutečně jen krátce. Již po půl jedenácté se z Libavé
vracejí první vrtulníky. Po přistání a zajetí před vrata úlu má hlavní slovo
opět zbrojíř. Musí zkontrolovat všechny zbraně a případně vybít nevystřelenou
munici. Teprve pak může osádka vystoupit a ostatní technici začít stroj připravovat
na další let. Na piloty již čeká autobus, který je odváží zpět k budově letky.
Zde se podle předem stanoveného rozpisu vystřídají se svými kolegy určenými
pro další let. Takzvané zaprávky jsou na tento den naplánované celkem čtyři.
V čase mezi nimi musejí piloti i technici stihnout oběd v místní jídelně. Nutno
konstatovat, že strava je na letecké základně v Přerově jedním z nejpříjemnějších
momentů. Všichni se shodují na tom, že je lepší mít vlastní kuchaře než nakupovat
jídlo od civilních dodavatelů. Personál kuchyně totiž jednak cítí sounáležitost
s příslušníky základny a navíc je ze strany velení lépe kontrolovatelný. Výsledkem
jsou pak spokojení strávníci, kteří nemají důvody ke stížnostem.
Po prvních dvou zaprávkách a obědě proběhne cyklus přípravy vrtulníků, vyzbrojení,
střeleb a opětovného doplnění ještě dvakrát. V budově 231. letky bitevních vrtulníků
se dáváme do řeči s piloty, kteří již mají pro tento den splněno. Nestačíme
se ani zeptat na jejich starosti, když se z chodby ozve hlasité zvolání: "Už
zase neteče voda!" Prakticky nikdo už na to ani nereaguje. Dozvídáme se,
že tento problém zde existuje již několik let a nikdo jej neřeší. Jde však jen
o jeden z mnoha důsledků toho, že se do infrastruktury na přerovské základně
v poslední době investovaly jen naprosto minimální prostředky. Podobné je to
i s vybavením objektů a dalšími věcmi.
Staré skříňky a rozvrzané stoly jsou však tím nejmenším, co piloty trápí. Mnohem
častěji z jejich úst zaznívá jedno slovo - perspektiva. Ta perspektiva, o které
bylo již mnoho řečeno a napsáno, ale kterou velká část letců stále nevidí. Definitivních
rozhodnutí ohledně přerovské základny bylo učiněno již několik, a přesto stále
není jasno. Obdobné je to i se samotnou letkou bitevních vrtulníků. Všichni
její příslušníci jsou pro svou práci zapálení a jsou ochotni jí mnohé obětovat.
Piloti se nebrání ani nasazení v kterékoliv zahraniční misi. Řada z nich by
se do ní i těšila. Nicméně podle jejich slov je těžké se na něco připravovat,
když není řečeno, jaké úkoly by měla letka v budoucnosti plnit. Zatím v nedohlednu
je i modernizace vrtulníků Mi-24, která by celou jednotku posunula opět o kus
vpřed. Piloti ve výcviku dosáhli určité hranice, kterou nyní mohou jen těžko
posouvat, ačkoliv by všichni chtěli. Další věcí, jež by většina letců změnila,
jsou pravomoci velitele letky. Ty jsou totiž ve srovnání s letectvy jiných aliančních
armád velmi omezené. Prakticky veškerá činnost musí být naplánována s dlouhým
předstihem, což výrazně omezuje možnost provádět výcvik podle aktuálních potřeb.
V zahraničí je prý běžné, že se velitel letky domluví s velitelem pozemní jednotky
a prakticky okamžitě mohou spolu začít cvičit. U nás je však potřeba vše složitě
schvalovat, což nedovoluje operativně se rozhodovat.
Rozhovor by pokračoval patrně ještě déle, avšak po patnácté hodině se na chodbě
opět rozezní hlasy. Vrátily se osádky ze čtvrté zaprávky. Poslední vrtulník
z výcvikového prostoru přivezl také řídícího střeleb. Střelby jsou pro tento
den ukončeny. Zdaleka však nekončí práce příslušníků letky. Zbrojíři se věnují
ošetření zbraní a technici provádějí poletovou údržbu vrtulníků, aby byly druhý
den opět připravené. Létající personál se mezitím schází v briefingové místnosti
na krátký poletový rozbor. Každý z nich, stejně tak jako zástupci ostatních
letištních odborností, má možnost se k celému dni vyjádřit. Většinou se zde
ale řeší jen drobné připomínky. Ani desátý leden nebyl výjimkou. Letecká technika
fungovala spolehlivě, nad střelnicí panovalo ideální počasí, celé střelby tedy
skončily úspěšně. Když po 16. hodině začne dlouhou rovinkou od brány opouštět
základnu větší počet automobilů, jsou mezi nimi i příslušníci 231. letky bitevních
vrtulníků. Pro ně to byl běžný pracovní den, pro nás zajímavá zkušenost.
Tomáš SOUŠEK