Gripen umí víc
České stíhací letouny prošly důležitou modernizací
Text a : Tomáš SOUŠEK
Když v minulosti naše letectvo zavádělo do výzbroje novou techniku, většinou ji pak používalo ve stejné konfiguraci až do vyřazení z provozu. Jakákoliv modernizace byla zcela výjimečnou záležitostí. U dnešních zbraňových systémů se však už při vývoji počítá s dalšími úpravami v průběhu jejich životnosti. Typickým příkladem může být stíhací letoun JAS-39C Gripen, jehož operační schopnosti se díky upgradům neustále zvyšují.
Prvních šest zcela nových letounů JAS-39C Gripen určených pro české vzdušné
síly přistálo na letecké základně v Čáslavi 18. dubna 2005. Přestože jde o letoun
čtvrté generace, v té době zdaleka neposkytoval veškeré možnosti využití, jakými
by měl takovýto typ disponovat. Důvodem byla naléhavá potřeba České republiky
urychleně nahradit stíhací letouny MiG-21 v hotovostním systému NATINADS. Z
časového hlediska proto nebylo možné gripeny vybavit všemi potřebnými systémy.
S jejich doplněním formou dílčí modernizace, takzvaného upgradu, se však počítalo
už v samotné smlouvě o pronájmu mezi Českou republikou a Švédským královstvím,
podepsané v červnu 2004.
Plánovaná modernizace byla u všech dvanácti jednomístných JAS-39C provedena
ve Švédsku v roce 2006. Dvojice dvoumístných JAS-39D prošla tímto procesem v
roce 2007. Celý upgrade je označován jako "Edition 18 : 7" a jde především
o pojmenování softwaru letounu. Hardwarové změny totiž představovaly pouze doplnění
některých bloků elektroniky a několika speciálních antén.
Jak jsme již zmínili, modernizace byla zakotvena ve smlouvě o pronájmu, tudíž
veškeré náklady nesla švédská strana. Jedinou výjimkou byla integrace sytému
AMRAAM. Česká republika totiž původně nepožadovala radarově naváděnou protiletadlovou
řízenou střelu, a tak musela za tuto změnu zaplatit. Švédské gripeny sice mohou
používat AMRAAM, avšak jde o starší verzi AIM-120 B, zatímco naše armáda pořídila
ve Spojených státech v rámci programu FMS (Foreign Military Sales) verzi AIM-120
C-5. Bylo proto nutné počkat na veškeré licence z americké strany a teprve pak
integraci provést. Jelikož jsou české gripeny vybavené univerzálními odpalovacími
zařízeními LAU-99, obnášela modernizace na AMRAAM "pouhé" doplnění
softwaru o "ostrá" data této řízené střely.
Velmi důležitou součástí upgradu českých JAS-39C je instalace systému datového
spojení TIDLS (Tactical Information Data Link System). Jde o nezávislý systém
umožňující komunikaci a sdílení informací mezi jednotlivými letouny, který nabízí
prakticky stejné možnosti jako alianční systém Link 16. Při působení více letounů
najednou může pilot vidět stejné informace jako kterýkoliv z jeho kolegů ve
vzduchu. Má tak okamžitý přehled například o vzdušných či pozemních cílech,
o hrozícím nebezpečí ze strany protivníka, jako je zachycení radiolokátorem
či odpálení střel, ale i o takových detailech, jako je docházející palivo u
ostatních strojů. Systém TIDLS pochopitelně umožňuje i komunikaci s pozemním
segmentem, ten však zatím pořízen nebyl.
Patrně nejvýznamnější část modernizace představuje systém elektronického boje
(Electronic Warfare System) EWS39. Ten jednak informuje pilota o aktuálním ohrožení,
jednak automaticky provádí řadu protiopatření. Základním prvkem EWS39 je výstražný
radarový přijímač RWR (Radar Warning Reciever) tvořený řídicí jednotkou a čtveřicí
antén umístěných na koncích křídla. RWR dokáže přijímat elektromagnetické vyzařování
radiolokátorů, vyhodnocovat směr a na základě charakteristiky záření určit,
z jakého prostředku je vysíláno. K tomu slouží vnitřní databáze, takzvaná knihovna,
v níž mohou být uloženy profily prakticky neomezeného počtu nejrůznějších radarů
a dalších zařízení. Pilot tak na displeji kromě směru vidí většinou i typ letadla
nebo jiného prostředku, který jej zaměřil, a tak může provést nutná protiopatření.
Základní opatření proti radarem naváděným protiletadlovým střelám, kterým je
elektronické rušení, však provádí systém EWS39 zcela automaticky. Opět na základě
databáze cílů a hrozeb v konkrétních taktických situacích vybere nejúčinnější
způsob obrany. Palubní rušič využívá tří antén - jedné pod kabinou pilota a
dvou umístěných pod vrcholem svislé ocasní plochy. Další možností obrany zejména
proti řízeným střelám s infranaváděním jsou čtyři bloky výletnic klamných cílů.
V závislosti na použitém typu může být v jednom bloku až čtyřicet klamných cílů.
V současnosti jsou na českých gripenech stejné klamné cíle jako na letounech
L-159 Alca, v budoucnosti budou doplněny i další typy. Způsob jejich odpalování
opět automaticky určuje řídicí jednotka celého systému.
Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, integrace moderních systémů je jen
prvním krokem směřujícím k plnohodnotnému využívání letounů JAS-39C Gripen.
Jak již bylo řečeno, systém elektronického boje funguje na základě databáze
cílů, hrozeb a protiopatření. Tato databáze však představuje souhrn taktických
informací, který si každá armáda vytváří samostatně. Jelikož se u nás této problematice
dosud věnovala jen minimální pozornost, podobný souhrn v podstatě neexistuje.
České gripeny tak sice dokážou přijímat nejrůznější signály a záření, ale nemají
je s čím porovnat a jak vyhodnotit. Jediný způsob, jak takzvané knihovny vytvářet,
je počítačová stanice umístěná na letecké základně, s jejíž pomocí lze naměřená
data zpracovat a zpětně uložit do paměti systému. Jde však o způsob velmi pracný
a pomalý. Přitom by stačilo využít již stávajících prostředků AČR, jako například
pasivních sledovacích systémů. Zatím však neexistuje způsob vzájemného sdílení
dat. Také proto se v současnosti připravuje vznik nové složky s pracovním názvem
národní centrum elektronického boje, která by nejen shromažďovala získané informace,
ale také vytvářela taktiku konkrétních protiopatření.
Samostatnou kapitolu pak představuje výcvik pilotů. AMRAAM, TIDLS i EWS jsou
sice moderní systémy, které řadí gripeny na špičku mezi bojovými stroji, ale
bez kvalitního a pravidelného výcviku personálu může jít jen o drahé hračky.
Také o tom bude článek v některém z příštích čísel A reportu.
§§§