První česko-švédské cvičení

Devětadvacátého května letošního roku přistálo v Čáslavi dalších pět gripenů. Tentokrát šlo ale o stroje švédského letectva, které sem přiletěly na jeden týden v rámci programu výměny letek.

Myšlenka uspořádat společné letecké cvičení vznikla už v době, kdy se naši piloti na nové nadzvukové stíhací letouny teprve přeškolovali. Jejím autorem byla tentokrát švédská strana, pro kterou má tato akce hned několik významů. Švédové si totiž po roce provozu strojů JAS-39 v České republice chtěli ověřit, jak úspěšný byl jejich způsob výcviku zahraničních letců. Proto také do Čáslavi na konci května přiletěli piloti z wingu F7, jehož základna v Sätenas funguje také jako výcvikové středisko. Od našeho personálu pak přijímaly podněty na případné změny v systému přípravy dalších lidí. Vedle toho se švédské letectvo snaží získat také maximum zkušeností z létání v prostředí Severoatlantické aliance. Švédsko totiž členem NATO není, avšak své vojáky nabízí pro budoucí jednotky Evropské unie. Je ale téměř jisté, že tyto jednotky budou fungovat na základně norem a standardů NATO, které jsou v mnohém odlišné od těch švédských.

Přínos výměny letek však není jednostranný. "Velice důležité je, že od švédských kolegů můžeme prakticky zadarmo získávat mnoho zkušeností. Oni provozují gripeny již několik let a jsou dnes schopni nám předat to, na co bychom sami přicházeli zřejmě stejně dlouho," říká podplukovník Michael Borůvka, velitel 211. taktické letky. Společné cvičení navíc přišlo vhod i kvůli výcviku poslední skupinky českých pilotů, kteří se připravují na zařazení do hotovostního systému. Díky švédské návštěvě se jej podařilo významně urychlit.

Ačkoliv samotnému létání byly věnovány jen dva dny, podařilo se během nich uskutečnit několik desítek letů. Ty byly zaměřené převážně na vedení vzdušného boje. Do cvičení se několikrát zapojily také letouny L-159 ALCA. Pro švédské piloty bylo alespoň zpočátku létání v českém vzdušném prostoru poněkud obtížnější. Naše zóny, ve kterých cvičí české letectvo jsou totiž poměrně malé a navíc jsou omezené ze všech stran nejrůznějšími civilními letovými tratěmi. Oproti tomu ve Švédsku s jeho rozlohou a malou hustotou osídlení je možné v řadě oblastí létat téměř bez omezení. Letci ze Sätenas tak při létání nad českou krajinou museli značnou část své pozornosti věnovat tomu, aby se udrželi v prostorech určených pro cvičení. Určité rozdíly ve zvyklostech pak bylo možné pozorovat například i v anglickém jazyce, který letci standardně používají. "Letecká angličtina je jednoduchá i složitá zároveň. Oproti hovorové řeči obsahuje relativně málo pojmů, avšak každý z nich lze použít jen n jedné konkrétní situaci," vysvětluje pplk. Borůvka. Jak se ukázalo při výměně letek, švédští piloti užívali některé výrazy, které v NATO nejsou běžné.

I když při cvičení svedli letci řadu vzdušných bojů, nijak zvlášť se nehodnotilo kdo byl úspěšnější. Podle velitele čáslavské letky je to hlavně proto, že obě strany mají stejný typ letounu. "Gripen umožňuje i průměrně zkušenému pilotovi využívat jeho maximálních výkonů a schopností. Pokud bychom tedy při vzdušném boji oba létali až na doraz, tak nejspíše skončíme v jedné zatáčce se zapnutým přídavným spalováním a budeme tak létat, dokud nám nedojde palivo. Letouny jsou zkrátka vyrovnané," říká pplk. Michael Borůvka. Tato situace samozřejmě těžko nastane, pokud se spolu utkají rozdílné stroje. Proto si letci při letošním cvičení sami stanovovali určitá omezení a pomocí gripenů tak alespoň částečně simulovali jiné stíhací letouny.

Tomáš SOUŠEK