První operační úkol dostali čeští vrtulníkáři v Kosovu přímo při obědě
Hroši nad Kosovem
Text : Tomáš SOUŠEK
Taktické výsadky, aeromobilní operace, průzkumné lety, ale také přeprava VIP osob - to vše tvoří každodenní chléb příslušníků 1. vrtulníkové jednotky AČR v silách KFOR. Ačkoliv se zpočátku objevovaly názory, že české stroje nebudou mít v Kosovu příliš práce, opak se stal pravdou a létající ani pozemní personál se často téměř nezastaví, aby pokryl všechny zadané úkoly. A report byl samozřejmě u toho.
Šajkovac, základna 10. kontingentu AČR v KFOR, 22. dubna 2007 ráno. Ačkoliv
je neděle, hned vedle autoparku začíná čilý ruch. Paprsky vycházejícího slunce
začínají dopadat na orosený povrch dvojice vrtulníků Mi-17 stojících na vyvýšených
heliportech na okraji základny. Na romantiku však není čas. Zatímco pozemní
personál dokončuje předletovou přípravu, schází se u jednoho stroje skupinka
vojáků. Z větší části jde o české vojenské zdravotníky, kteří si s sebou nesou
těžké batohy plné speciální výbavy. Jejich cílem je předsunutá operační základna
"Notting Hill". Krátce před osmou hodinou se objevuje tříčlenná osádka.
Piloti vycházejí z nízkého objektu sestaveného ze známých "korimeků"
neboli obytných buněk. Nad vstupem vlaje modrá vlajka s nezaměnitelným symbolem
232. vrtulníkové letky z Přerova - okřídleným hrochem. Původně zde byl ještě
anglický nápis, který hlásal, že toto je domov létajících hrochů. Ten však musel
zmizet.
Po krátkém bezpečnostním poučení cestujících osádka spouští motory a piloti
provádějí poslední předletové úkoly. O několik minut později se vrtulník odlepuje
od plochy heliportu a nízkým letem přes oplocení základny Šajkovac nabírá dopřednou
rychlost. Zanechává za sebou mrak zvířeného prachu. Ačkoliv je okolní civilní
obyvatelstvo za dlouhé roky na přítomnost vojenských jednotek zvyklé, vzlet
vrtulníku je pro něj vždy zajímavou podívanou. Chodci i motoristé téměř pokaždé
zastavují a vrtulník pozorují často tak dlouho, dokud nezmizí v dáli.
Jakmile první stroj odstartuje, vracíme se zpět do budovy vrtulníkové letky.
Jednu dlouhou chodbu lemují buňky, v nichž příslušníci vrtulníkové letky žijí,
odpočívají a hlavně pracují. Ačkoliv je zde všude čisto a pořádek, ke komfortu
letecké základny má toto prostředí daleko. V jednoduché kanceláři vybavené jen
stolem a několika židlemi nás vítá velitel jednotky major Milan Koutný. Jeho
tým čítá celkem 29 osob. Devět z nich patří k létajícímu personálu, díky čemuž
je možné sestavit tři kompletní osádky vrtulníku. Ty doplňuje jeden instruktor
záchranné a výsadkové služby, čtyři příslušníci operačního oddělení a zbytek
tvoří pozemní technický personál.
Ačkoliv jsou přerovské vrtulníky umístěny v Šajkovaci, na rozdíl od zbytku
českého kontingentu nejsou součástí mnohonárodního úkolového uskupení Střed
MNTF (C), nýbrž jsou přímo podřízené veliteli KFOR. "Úkoly dostáváme ze
samotného velitelství jednotek KFOR. Zajišťujeme zejména přepravu osob a materiálu
a v omezené míře jsme schopni plnit také roli MEDEVAC, tedy transportovat zraněné
osoby. Součástí výbavy každého stroje je proto i dvanáct nosítek," vyjmenovává
major Milan Koutný. V poslední době se však spektrum úkolů stále více rozšiřuje
i směrem k taktickým a průzkumným letům. Dalo by se říci, že si spojenci postupně
uvědomili, jak univerzální může vrtulník Mi-17 být.
Než byla česká vrtulníková jednotka v Kosovu prohlášena za operačně připravenou,
prošli její příslušníci několikadenní přípravou přímo na místě. Vrtulníky přistály
v Šajkovaci 2. dubna letošního roku. Ve dnech 4. - 12. dubna 2007 se pak personál
musel seznámit se všemi standardními operačními postupy a s řadou dalších norem
a dokumentů. Součástí certifikace bylo také několik letů, při nichž se osádky
seznamovaly s celým prostorem a trénovaly přistání na jednotlivých přistávacích
plochách. Absolvovaly také společné létání s vrtulníky americké, italské a švédské
armády, vždy v jejich prostorech odpovědnosti. Zajímavostí je, že české stroje
zasahovaly naostro hned v den získání certifikace. Osádky zrovna obědvaly na
velitelství KFOR, když přišla zpráva, že spojenci v rámci pátrací operace objevili
větší množství zbraní. Nabídly tedy svou pomoc a již za patnáct minut byl vrtulník
ve vzduchu a monitoroval okolí místa nálezu.
A jak se tedy v Kosovu létá? Jednoznačně největším rozdílem je nadmořská výška
zdejšího terénu. Šajkovac leží ve výšce zhruba 700 metrů, avšak vrcholky nedalekých
hor přesahují 2000 metrů. Přerovští letci toho využívají i k vlastnímu výcviku.
"V Čechách přistáváme jen ve výškách okolo 1300 metrů nad mořem, a proto
jsme si jako jeden z cílů dali intenzivnější výcvik létání v horských podmínkách,"
dodává mjr. Koutný. Takové létání má totiž celou řadu specifik. V řidším vzduchu
vytvářejí listy nosného rotoru menší vztlak a navíc motory poněkud ztrácejí
výkon. Ovládání vrtulníku tak musí být mnohem jemnější a přesnější. Pokud jde
o řízení letového provozu, je vzdušný prostor Kosova dělen standardním způsobem
podle mezinárodních norem. Řízenou oblast zde má mezinárodní letiště v Prištině,
jemuž se také při průletech osádky musejí hlásit. Vedle toho existuje síť povinných
hlásných bodů, jejichž přelety piloti ohlašují na společnou frekvenci KFOR.
Svou frekvenci pak má i každá základna sloužící k přistání vrtulníků, avšak
zde již nejde o nějaké řízení letového provozu, ale většinou jen o poskytování
aktuálních meteorologických informací. Jak říká major Koutný, nevýhodou je absence
jakýchkoliv navigačních systémů na většině stanovišť, která neumožňuje výcvik
v přístrojovém létání a v případě horšího počasí může zastavit leteckou činnost
jako takovou. Naopak prostor Kosova je prý tak malý, že zde téměř není možné
zabloudit.
Důležitou roli v zahraničních misích hraje také speciální vybavení. Samotné
vrtulníky Mi-17 jsou ve standardní úpravě SOR, ve které létají už řadu let.
Největší důraz byl kladen hlavně na pasivní ochranu osádky i cestujících, a
proto je celý prostor kabiny obložen neprůstřelnými kevlarovými koberci. Pilotní
kabina je chráněna neprůstřelnými skly a přídavným vnějším pancéřováním. Palivové
nádrže jsou obalené speciálním materiálem, který zajistí utěsnění případných
průstřelů. Každý vrtulník je navíc vybaven satelitním telefonem, jímž by si
osádka mohla přivolat pomoc například při nouzovém přistání do terénu. Pokud
jde o vybavení členů osádek, standard tvoří souprava pro přežití. "Každý
pilot má pochopitelně i osobní zbraň v podobě pistole. Původně byly v postupech
nařízené také samopaly, pro něž jsme si ve vrtulnících zhotovili držáky. Zbraně
máme stále připravené, nicméně v současnosti už na nich velení netrvá,"
říká velitel vrtulníkové jednotky.
Nad základnou se rozezní charakteristický zvuk přistávajícího vrtulníku. Jeho
osádka po vysazení cestujících zamířila do nedalekých kopců, kde ještě trénovala
horské létání. V Šajkovaci jsou mezitím v pohotovosti speciálně vyškolení hasiči,
jejichž přítomnost je nezbytná pro každou letovou akci. Po vypnutí motorů odcházejí
piloti do své budovy, kde je již čeká zpravodajský důstojník. Ten shromažďuje
nejen informace získané při jednotlivých letech, ale vyhodnocuje i další zdroje.
Díky tomu mají letci vždy přehled o aktuální situaci v celém Kosovu.
Zpravodajský důstojník je jedním ze čtyř příslušníků operačního oddělení vrtulníkové
jednotky. Spolu s ním zde pracují dva plánovači. "Naše činnost zde je velmi
podobná tomu, co děláme na domácí základně. Staráme se o celý proces plánování
letů, od přijetí úkolu až po zajištění povolení k přistání na konkrétních plochách,"
vysvětluje kapitán Dušan Gottfried. Se svým kolegou praporčíkem Martinem Chromcem
jsou prostřednictvím počítače zapojeného do uzavřené sítě v neustálém spojení
s velitelstvím v Prištině, odkud přicházejí požadavky na jednotlivé úkoly. Vedle
toho je třeba přijímat i nejrůznější krátkodobá omezení či změny ve vzdušném
prostoru a informovat o nich osádky. Opačným směrem se pak posílají informace
o provozuschopnosti vrtulníků a jejich využitelné kapacitě. Pro potřeby velitele
českého kontingentu pak operační oddělení sestavuje ještě orientační plán úkolů
vrtulníkové jednotky. Orientační proto, že plán se neustále mění, neboť úkoly
chodí často i v noci, někdy jen pár hodin před požadovaným vzletem. Práce plánovačů
je velmi vyčerpávající, prakticky nikdy nekončí. Navíc vedle letové činnosti
se musejí věnovat i dalším úkolům. Jednotka nemá vlastní logistické zabezpečení,
a tak třeba starost o letecké palivo leží opět na bedrech operačního oddělení.
To zde zajišťuje v podstatě kompletní štábní službu.
Poslední, kdo obývá malou operační místnost, je přerovský meteorolog kapitán
Milan Bubniak. Přítomnost vlastního meteorologa na zahraniční misi českých vrtulníkářů
je naprostou novinkou, kterou si všichni letci velmi pochvalují. Mají mnohem
lepší možnosti získávat aktuální informace o počasí, které mohou mít v kosovském
prostoru zásadní význam. Na otázku, jaký je rozdíl předpovídat počasí v Čechách
a v Kosovu, odpovídá kapitán Bubniak, že značný. Zatímco zkušený pilot se může
v novém prostředí "rozlétat" během pár dnů, meteorolog by měl být
na daném místě co nejdéle, aby lépe pochopil zákonitosti chování počasí v konkrétní
oblasti. "Zpočátku jsem se proto trochu obával o přesnost předpovědí, nicméně
zatím se mi daří předvídat počasí poměrně přesně. Nutno ovšem dodat, že duben
je obecně velice příznivý," vysvětluje kpt. Bubniak. Ten má pro svou práci
hned několik informačních zdrojů. Přímo na základně v Šajkovaci je umístěna
malá mobilní meteorologická stanice, napojená na speciální počítač. Piloty nejvíce
zajímá intenzita a směr větru, které se vyhodnocují v průměru za dvě a deset
minut. Další důležitou hodnotou je tlak vzduchu QNH. Stanice však umí mnohem
více, například dokáže měřit výšku oblačnosti až do 6000 metrů, včetně určení
jejích vrstev, dohlednost či srážky.
Potřeba aktuálních povětrnostních informací se ale netýká jen základny Šajkovac,
ale celého Balkánu. Proto má přerovský meteorolog přístup také do amerického
informačního systému, díky němuž může získat informace ze tří stanic na území
Kosova a několika dalších za jeho hranicemi. Díky internetu je možné využívat
například i některé srbské stanice. Jelikož v Šajkovaci není žádná řídicí věž,
rádiové spojení s vrtulníky ve vzduchu má jen operační oddělení. Praxe je taková,
že vždy několik minut před příletem se osádka ohlásí a přímo od meteorologa
dostane aktuální podmínky pro přistání. Jsme toho svědky, zrovna když se vrtulník,
který ráno odvezl zdravotnický personál, krátce po obědě vrací ze svého již
druhého letu.
Ani poté ale nemají letci příliš volna. Musejí se připravit na další let, při
němž oba dva stroje poletí ve prospěch operačních záložních sil (ORF) německého
Bundeswehru. Práce nekončí ani pro pozemní personál, který musí doplnit palivo
a zajistit další předletovou přípravu. Techniků zde slouží celkem jedenáct,
a tak se mají co otáčet. Podle nich samotných je jejich práce prakticky stejná
jako na domácí základně. "Postupy údržby vrtulníků jsou přesně dané a my
je musíme provést, ať se nacházíme kdekoliv. Rozdíl je jen v omezeném zázemí.
Zatímco doma se můžeme poradit s někým zkušenějším, zde jsme v případě závady
odkázáni sami na sebe," říká kapitán Dušan Häutler. Vrtulník Mi-17 je prý
ale velmi spolehlivý a technici si navíc přivezli některé náhradní součástky,
takže by větší výpadky z provozu neměly hrozit. Pozemní personál si velmi pochvaluje
spolupráci se strojní dílnou zdejšího 10. kontingentu AČR, jehož příslušníci
jim zatím vždy vyšli vstříc. Soužití letců s příslušníky pozemního vojska však
může mít i určité třecí plochy. Zatímco vrtulníkaři si museli zvyknout na přísnější
požadavky ve vojenském vystupování, "pozemákům" bylo naopak nutné
vysvětlit, že provoz vrtulníků má svá pravidla i na zemi a že se například na
stojánku chodí zásadně bez pokrývky hlavy.
Krátce po 16. hodině startujeme společně s dvojicí vrtulníků na zhruba dvouhodinový
let, během něhož naložíme německé vojáky, které pak vysadíme v terénu na jejich
další patrolu. Dva vrtulníky přistávající nedaleko jedné z kosovských vesnic
se stávají opět atrakcí pro místní obyvatele. Když se kolem 18. hodiny vracíme
zpět na základnu, doufáme, že večer vše v klidu probereme s osádkami. Místo
toho se dovídáme, že přišel další úkol - druhý den brzy ráno je potřeba zajistit
transport vysokých představitelů KFOR. Aby nebyl let ohrožen počasím, například
ranní mlhou, je rozhodnuto, že oba stroje přelétnou na základnu Film City u
Prištiny ještě téhož večera. Když stroje znovu vzlétají, slunce již téměř zapadá.
Včetně přeletu provedly toho dne celkem šest letů. Zkrátka taková běžná neděle.
§§§