Dalším z pilotů, kteří mají za sebou hned
dvě katapultáže, je major František Kružík, který nalétal asi 2400 hodin. Nejdelší část své
kariéry spojil se stíhacím bombardovacím letounem Su-7.
Jeho první katapultáž je navíc o to zajímavější, že
příčinou havárie nebylo ani selhání pilota, ani technická závada, ale zásah
protiletadlovou řízenou střelou.
Major Kružík na
onen let vzpomíná takto: „V roce 1970 se náš útvar účastnil mezinárodního
cvičení Zenit, jehož cílem bylo především prověřit protivzdušnou obranu států
Varšavské smlouvy. Naším úkolem bylo imitování cílů pro polskou PVO. K dlouhým
letům nad polské území jsme startovali z Náměšti nad Oslavou, kam jsme se poté
také vraceli. Můj osudný let probíhal v nočních hodinách. Letěli jsem v řetězu
dalších ‘súček’ ve výšce
František Kružík se
o příčině své havárie dověděl ještě v polské nemocnici. Tam za ním přišel
polský pilot, který jej omylem sestřelil. Ve snaze o zachycení co největšího
počtu cílů nasadila polská PVO do cvičení omylem i letoun z hotovosti, který
byl vyzbrojen ostrými raketami. Jeho pilot o tom ale nevěděl a byl prý velice
překvapen a vyděšen, když došlo k ostrému odpalu a
následnému zásahu.
Stejně jako podplukovníka Nohela,
ani majora Kružíka prožitá katapultáž
od dalšího létání neodradila. „Rozhodně jsem se potom nebál létat. Naopak,
potvrdil jsem si, že celý systém opravdu funguje,“ doplňuje František Kružík.
Uplynulo
celých 14 let, když se vyskytla další závažná situace. „Desátého ledna roku
1984 jsem letěl na dvoumístném letounu Su-7 USI jako
instruktor s nadporučíkem Miroslavem Jahodou. Při návratu po splnění úkolu jsme
před letištěm zjistili, že se letounu vysunul pouze hlavní podvozek, zatímco
příďová podvozková noha zůstala v trupu. Předpis pro používání tohoto letounu
zakazoval přistání s takovouto konfigurací podvozku, a tak jsme museli situaci
řešit jinak.
Nejprve jsme se snažili podvozek několikrát
vysunout, a to pomocí různých manévrů a většího přetížení, avšak bezvýsledně.
Proto jsme na pokyn řídícího létání zamířili s letounem do prostoru, který jsme
měli pro podobné situace určený (šlo o větší zalesněnou plochu), kde jsme
provedli katapultáž,“ vypráví major Kružík a hned pokračuje: „Tento můj druhý případ byl pro
mne o něco horší. V Polsku se vše seběhlo velice rychle, a tak nebyl čas ani
příliš přemýšlet, kdežto zde se situace vyvíjela postupně a pomalu.“
Major František Kružík
si na závěr svého vyprávění posteskl nad tím, že zatímco pilotům je věnována
velká pozornost, pozemní personál, který záchranné prostředky ošetřuje a připravuje,
zůstává v ústraní. I jeho příslušníkům však patří velký dík a uznání za
profesionální práci.
Tomáš SOUŠEK