Nové vrtulníky Mi-171Š se poprvé uplatnily v praxi při montážních pracích
Těžké břemeno visící na laně pod vojenským vrtulníkem. V padesátých letech minulého století pohled celkem běžný. V dnešní době se s ním však u nás již tak často nesetkáte. Jedna z mála možností spatřit praktické využití podvěsu vrtulníku se naskytla 19. dubna 2006 v Lažanech.
Na 23. základnu vrtulníkového letectva v Přerově dorazil požadavek na zabezpečení
demontáže antény radiolokátoru. Na první pohled nic neobvyklého. Jenže následují
další zpřesňující informace. Jedná se o radiolokátor RL 4 AS, jehož anténa je
instalována na střeše jednoho ze zodolněných úkrytů v areálu Střediska radiolokačního
průzkumu v Lažanech a nyní musí projít pravidelnou údržbou. Kromě jejích rozměrů
a nepravidelného tvaru je nejvíce limitující její hmotnost, která dosahuje 3400
kilogramů. Samozřejmě že moderní automobilové jeřáby by si s takovouto vahou
dokázaly hravě poradit, nicméně pro svoji práci potřebují kvalitní zpevněný
povrch. A ten bohužel v okolí objektu s anténou není. Instalace betonových panelů,
na které by se těžký jeřáb mohl postavit, by zabrala mnoho času a navíc by celou
operaci značně prodražila. Proto byla oslovena vrtulníková základna. Dostala
příležitost v praxi využít možností nových transportních vrtulníků Mi-171Š,
které jako jediné jsou schopny tento úkol splnit. Starší Mi-17 může totiž v
podvěsu přepravovat náklad do hmotnosti pouze 3000 kg, zatímco u Mi-171Š je
tato hranice o 1000 kg vyšší.
"Ačkoliv let s břemenem v podvěsu trénujeme minimálně dvakrát do roka,
provedli jsme před tímto úkolem ještě pár nácviků navíc. Chtěli jsme sladit
vzájemnou spolupráci v kabině a také vyzkoušet, jak se bude vrtulník s takovouto
zátěží ve vzduchu chovat," říká major Robert Papš, jehož osádka nakonec
celou akci provedla. Všichni předem znali velikost přepravované antény i způsob,
jakým ji lze na podvěs uvázat. Po příletu do Lažan tak už stačilo jen krátké
zkoordinování s příslušníky Střediska radiolokačního průzkumu. Piloti si osobně
prohlédli jak místo původního umístění antény, tak i místo, kam má být přepravena.
Příslušníci přerovského pozemního technického personálu, kteří mají složené
vazačské zkoušky, mezitím připravili soustavu lan, na kterých bude celý náklad
viset. Poté může operace začít.
Vrtulník vzlétá a piloti s ním nejprve zamíří do okolního prostoru, kde musejí
vylétat určité množství paliva tak, aby vrtulník ještě odlehčili. Personál na
zemi se mezitím přesouvá do bezpečné vzdálenosti a u antény zůstává jediný člověk,
který provede zachycení lana. Asi po patnácti minutách je vrtulník zpátky a
osádka si ještě jednou celé místo ze vzduchu prohlédne. Poté se pomalým pohybem
dostává nad anténu a mírně sklesá. Lano visící z otvoru uprostřed podlahy vrtulníku,
přesně v jeho ose, je zachyceno v zápětí. Nastává nejdůležitější fáze. Co nejopatrněji
anténu zvednout, přenést na místo určení a opatrně položit na zem. Vše jde ale
velice rychle a anténa se na laně ani neotočí. "Při této práci je nejdůležitější
bezpečnost všech zúčastněných osob. Svou roli hraje i hodnota předmětu. Člověk
se přece jen snaží položit ho jemněji, než kdyby šlo jen o cvičnou zátěž,"
popisuje po přistání major Papš. Celá akce se zdařila bez sebemenšího zaváhání
a anténa může putovat na plánovanou opravu. Podle pilotů byl tento úkol přece
jen jednodušší než ten, který je čeká, až se anténa z opravy vrátí. Bude totiž
nutné umístit ji na speciální podstavec s přesností na centimetry.
Tomáš SOUŠEK