V Náměšti konečně jasno

S novou perspektivou se chce nový velitel základny soustředit především na výcvik

Text: Tomáš SOUŠEK

Náměšťskou základnu čeká náročný rok. Po dlouhém období nejistoty a boje o vlastní existenci mají její příslušníci konečně jasnou perspektivu. Na aktuální stav i blízkou budoucnost jsme se ptali nového velitele 22. základny letectva plukovníka Libora Štefánika.

Pane plukovníku, můžete obecně charakterizovat stav, ve kterém jste převzal leteckou základnu v Náměšti nad Oslavou?

Na první pohled je vidět, že zde slouží jen lidi, kteří mají zájem o svou práci. Obrovskou motivaci projevili už jen tím, jak bojovali o udržení základny. Její velení jsem převzal v době, kdy se bude významným způsobem navyšovat počet personálu i techniky, a to s sebou pochopitelně nese spoustu práce.

Stanovil jste si v nové funkci nějaké osobní priority?

Chtěl bych přispět zejména k výcviku a k dalšímu zvyšování schopností příslušníků základny tak, aby mohli v budoucnosti co nejlépe fungovat v mezinárodním prostředí.

Přestože se poměrně dlouho spekulovalo o tom, co s Náměští bude, modernizace letiště stále pokračovala. V jaké její fázi se momentálně nacházíte?

V roce 2008 bude dokončena první etapa výstavby letecké základny. Hotová je většina stojánek pro vrtulníky, dokončuje se druhý objekt taktické letky, buduje se nový štáb a operační centrum křídla. Přebíráme nový hangár určený k opravám proudových letounů i vrtulníků, který je největším svého druhu ve střední Evropě. Od nového roku zahajujeme jeho zkušební provoz.

V letošním roce se vaše základna rozšíří o letku bitevních vrtulníků. Můžete říci, jaké podmínky zde budou mít vrtulníkáři z Přerova?

Rozhodně nebude problém s jejich umístěním. K dispozici dostanou zcela nový a moderní objekt taktické letky a další technické zázemí. Pokud jde o bydlení, máme připravené dvě nové ubytovny, které splňují veškeré požadavky na moderní ubytování. Jedna je přímo v areálu základny, druhá se nachází v nedalekém Kramolíně. Také město Náměšť nad Oslavou bude vycházet vstříc nově příchozím příslušníkům útvaru.

Bitevní vrtulník je přece jen odlišná kategorie oproti cvičným proudovým letounům, jimiž je vaše základna vyzbrojena v současnosti. Nebudou se tyto dvě jednotky při letecké činnosti navzájem omezovat?

Tuto problematiku již řešíme a je připraveno několik variant leteckého výcviku. Přikláníme se k tomu, aby se výcvik organizoval ve dvou směnách. Zejména při létání za zhoršených povětrnostních podmínek by mohl určité obtíže činit fakt, že zatímco piloti L-39 již používají anglosaské míry a jednotky, u strojů Mi-24 jsou základní údaje stále zobrazovány v metrech. Pro větší bezpečnost by tak bylo vhodnější létání obou typů rozdělit. Na druhou stranu budou moci piloti z obou letek spolupracovat na některých úkolech, jako například na přímé letecké podpoře s využitím předsunutých leteckých návodčích.

Dotknou se některé změny i samotné letky L-39?

Součástí reorganizace bude i přesun technického oddělení, které zajišťuje opravy těchto strojů z Čáslavi do Náměště nad Oslavou. Letka bude sloužit především jako výcviková s tím, že piloti poté přecházejí na vyšší typy. Mým cílem je, aby příslušníci této letky v mnohem větší míře spolupracovali s piloty čáslavské základny, kteří mají přece jen více možností a zkušeností. Již jsme se dohodli, že alespoň jednou za tři měsíce budeme organizovat společná cvičení zaměřená na plánování leteckých operací.

Kolik nalétaných hodin v současnosti připadá na pilota L-39?

Pravdou je, že v loňském roce nebyl průměrný nálet příliš vysoký, neboť letouny procházely modernizací navigačního vybavení. Na rok 2008 plánujeme nálet zhruba 90 hodin na jednoho pilota.

Vaše základna je specifická i tím, že se zde připravují předsunutí letečtí návodčí. Byli již nasazeni v některé ze zahraničních misí a počítá se s nimi i do budoucnosti?

Ano, naši letečtí návodčí již mají zkušenosti z bojových operací v zahraničí. Podrobnější informace ale nelze sdělovat. S jednotkou každopádně počítáme a plánujeme i její rozšíření. Určitým problémem jsou jen některé části výcviku těchto specialistů, jako například použití laserových technologií. Jediná střelnice certifikovaná na tyto systémy v okolí se nachází v Malackách na Slovensku. Současným trendem v této oblasti jsou však moderní simulátory, na nichž lze výcvik provádět mnohem bezpečněji a efektivněji. Proto si myslím, že bychom se v budoucnosti měli pořízením simulátoru pro letecké návodčí vážně zabývat.

Neomezí řada organizačních změn naplánovaných na letošní rok tradiční mezinárodní cvičení Flying Rhino?

Bude to sice velmi náročné, ale Flying Rhino se letos uskuteční v průběhu dubna minimálně ve stejném rozsahu jako v předchozích letech. Do cvičení se zapojí prakticky celé naše letectvo a část pozemních sil. Dále počítáme s určitou formou zapojení pasivních sledovacích systémů a bezpilotních prostředků. Pro základnu to bude znamenat především přijetí většího počtu techniky a několika set zahraničních účastníků.

Mezi odbornou veřejností často zaznívají hlasy kritizující náměšťskou základnu například z hlediska nevhodné vzletové a přistávací dráhy, omezených prostorových možností či nepříznivých povětrnostních podmínek. Myslíte si, že mají pravdu?

Tyto argumenty zaznívaly a stále zaznívají. Nicméně investice do infrastruktury základny zlepšily možnosti jejího využití. S modernizací navigačních systémů se zvýšila možnost působení letounů na naší základně i za velmi nepříznivých meteorologických podmínek. Díky tomu je zde moderní multifunkční letecká základna splňující standardy Severoatlantické aliance, která ve struktuře armády má své pevné místo.
§§§

 

Plukovník Libor Štefánik, velitel 22. základny letectva

Pochází z Náměště nad Oslavou, kde jeho otec létal na stíhacích bombardérech Su-7. Po absolvování Vysoké vojenské letecké školy v Košicích nastoupil k 47. průzkumnému leteckému pluku v Hradci Králové, kde létal na letounech MiG-21R. Od roku 1993 sloužil jako pilot MiG-21MF na letecké základně v Čáslavi. V letech 2001 - 2003 působil v německém Ramsteinu na velitelství AIRNORTH, kde se podílel na plánování syntetických leteckých cvičení. Po návratu pracoval jako náčelník oddělení letectva na velitelství Společných sil v Olomouci. V letech 2006 - 2007 studoval na prestižní Air War College v Alabamě v USA. Od 30. května 2007 je velitelem letecké základny v Náměšti nad Oslavou.