Vojenský
prostor, vstup zakázán!
Není tomu
tak dávno, kdy se v tisku objevila série článků o tom, jak lehké je dostat se
do vojenského prostoru. Civilní novináři tehdy objevili jakousi podzemní chodbu
a ihned začali prohlašovat, že díky ní může kdokoliv proniknout na kbelské
vojenské letiště. I když víme, že jde o nesmysl, začali jsme se trochu hlouběji
zajímat o to, jakým způsobem je letiště zajištěno. A nejen toto, zajímali jsme
se také o leteckou základnu v Čáslavi, kam mají zanedlouho dorazit nové stíhací
letouny.
Letiště, a to jak vojenské, tak i civilní, nemůže být nikdy
nedobytnou pevností už jenom kvůli svým rozměrům. Přesto je nutné na každém z
nich zajistit určitý stupeň ochrany, a to zejména s ohledem na bezpečnost
letového provozu a na vojenských letištích i s ohledem na některá chráněná či
utajovaná zařízení. Podíváme-li se do minulosti, tak v dřívějších dobách si jen
málokdo dovolil porušit zákazové cedule a k vojenskému letišti se jen
přiblížit, natož jej fotografovat, a to i přesto, že snad žádné z několika
desítek nebylo nikdy oplocené. Dnes je situace samozřejmě jiná a mnoho věcí se
již neutajuje, na druhou stranu si ale mnoho lidí demokracii vysvětluje po svém
a pokud je nezastaví ostnatý drát nebo voják se psem, jsou schopni proniknout kamkoliv.
Také proto patří již delší dobu ochrana a ostraha mezi priority na každém našem
vojenském letišti.
Letecká základna v Čáslavi má dnes na starosti zejména
ostrahu vzdušného prostoru našeho státu, a tak jde bezpochyby o jeden z
nejdůležitějších útvarů české armády. Tomu odpovídají i obrovské investice,
které sem začínají postupně proudit a díky nimž by mělo být zdejší letiště plně
srovnatelné s kterýmkoliv moderním letištěm v Alianci. A právě bezpečnostní
problematika je natolik významná, že byl dokonce vedle klasického generelu
výstavby základny vypracován ještě jakýsi bezpečnostní generel, který již sám o
sobě podléhá určitým bezpečnostním opatřením, a tak se s ním například běžné
stavební firmy neseznamují. V rámci tohoto generelu tak bude celé čáslavské
letiště oploceno takzvaným perimetrickým oplocením,
které zabrání náhodným či nechtěným vniknutím osob. Všechna důležitá zařízení a
objekty pak budou navíc obehnána ještě bezpečnostním oplocením, jehož překonání
není tak snadné. "Toto máme zajištěno v podstatě už dnes, neboť veškeré
významné objekty jsou již takto oploceny a s využitím dalších elektronických
zařízení by měly být schopné odolat případnému napadení," říká major
Vladimír Kaděra, náčelník oddělení komunikačních a
informačních systémů. Nejde však jen o oplocení, otázka bezpečnosti je daleko
širší. V rámci generelu by tak velkých změn měl doznat i systém vstupů a
identifikace osob. Základna bude rozdělena na tři hlavní zóny, a to bojovou,
podpůrnou a veřejnou. Každý příslušník základny bude vybaven jedinou
elektronickou kartou, která mu bude sloužit všude tam, kde je potřebná
identifikace – tedy od vstupu na základnu až po objednávání stravy. Díky tomuto
systému se každý bude moci dostat tam, kam potřebuje, ale nikam jinam. Stejná
praxe funguje v NATO již dlouhou dobu. Dalším důležitým bezpečnostním prvkem by
pak měl být také důmyslný kamerový systém. Ten totiž bude tvořit 420 kamer,
které budou sledovat prakticky vše – od chráněných objektů, přes stojánky až po
úložny techniky a materiálu. Samozřejmě že instalace tolika kamer nebude
jednoduchá a ještě náročnější by bylo od každé z nich přivést výstup k pultu
centrální ochrany. V Čáslavi se ale rozhodli využít zajímavý technický
prostředek, a to takzvaný intranet. "Kamery totiž budou tvořit samostatnou
uzavřenou síť, kde každá z nich bude mít svou vlastní IP adresu. Díky této
technologii jsme ušetřili desítky milionů korun, protože v opačném případě
bychom museli od každé z nich vést koaxiální kabel nejdříve k záznamovému
zařízení a poté k pultu centrální ochrany," vysvětluje major Kaděra.
Pult centrální ochrany, to je další důležitý prvek
bezpečnosti čáslavské základny. V současnosti se totiž přebudovává objekt staré
řídící věže, která by měla být také zodolněna a kde
vznikne jakési centrum obrany. Jakmile bude dostavěna, napojí se sem všechny
stávající i nově vybudované elektronické bezpečnostní systémy. Kromě toho zde
budou sloužit příslušníci Vojenské policie, hasiči a záchranáři a středisko
bude napojeno i na civilní složky integrovaného záchranného systému. Centrum
obrany by tak v budoucnosti mělo být schopno zajistit veškeré krizové řízení.
Zatímco z Čáslavi se stává velice moderní letiště splňující
nejpřísnější alianční normy, poněkud jiná situace panuje v Praze-Kbelích. Zdejší základna se měla svého času dokonce rušit,
a i když se tak nakonec nestalo, nemohou její příslušníci počítat s takovými
investicemi jako v Čáslavi či Náměšti. Přesto i zde je nutné věnovat
bezpečnosti velkou pozornost, neboť mezi úkoly základny patří také přeprava ústavních
činitelů. "Samozřejmě musím přiznat, že naše letiště není zajištěno tak,
jak bychom si všichni přáli. Na druhou stranu ale na tom nejsme nijak
kriticky," říká podplukovník Jan Šalát, náčelník
štábu 24. základny dopravního letectva. Podle jeho slov totiž není vše jen
otázkou investic, protože spousta věcí se dá pořídit v rámci drobných nákupů či
formou služeb.
Ačkoliv se to nemusí zdát, ve Kbelích
již dnes funguje celá řada elektronických systémů. Například veškerá dopravní
letadla, která parkují na první pohled zcela nekrytě na ploše letiště, jsou ve
skutečnosti chráněna několika způsoby, jako například takzvanými infrazávorami či pohybovými čidly. Jak říká pplk. Šalát, tuto ochranu se podařilo vybudovat z provozních
finančních prostředků. Jedinou nevýhodou je, že tyto jednotlivé systémy jsou
nakupovány samostatně a nelze je propojit do jednoho centrálního stanoviště,
podobně jako v Čáslavi. "Z našich peněz si můžeme nakoupit nejrůznější
čidla a pomocná zařízení, ale na pult centrální ochrany mít nebudeme. Proto
také již dnes má náš operační dozorčí před sebou několik menších centrálek, z nichž každá se ale ovládá poněkud jinak, což
klade na obsluhu vyšší nároky," vysvětluje kbelský náčelník štábu.
Letouny jsou ve Kbelích tedy
chráněny dobře, ale jak je to s přístupem na základnu? Pochopitelně také zde
celkové oplocení chybí. Nicméně i tak existuje řada dalších způsobů, jak
neoprávněným vniknutím zamezit. Důkazem toho je fakt, že ve Kbelích
zadrží několikrát týdně osoby, které se nedovoleně pohybují ve vojenském
prostoru. V naprosté většině jde jen o mladé lidi, kteří hledají soukromí, či o
důchodce, jež se zde procházejí se psy, nicméně i oni bývají ve spolupráci s
Vojenskou policií zadrženi a poté předáni Policii ČR. Podle podplukovníka Šaláta se tato zadržení daří provádět díky tomu, že
perimetr letiště je prakticky nepřetržitě pozorován z několika stanovišť. K
všímavosti a ostražitosti jsou navíc nabádáni všichni příslušníci základny, a
tak se daří částečně zaplnit mezeru po vojácích základní služby, kteří dříve
prováděli pravidelné obchůzky.
Podle podplukovníka Šaláta
představuje určitý problém velké množství civilních subjektů, které fungují v
areálu kbelského letiště. Při jednom z průzkumů projelo do prostoru základny za
dvanáct hodin více než čtyři sta vozidel. V případě přesného uplatňování
nařízených způsobů kontroly by se však toto množství automobilů nedalo
zkontrolovat. Jak ale říká pplk. Jan Šalát, veškeré
důležité objekty, od řídící věže až po sklad zbraní, jsou zajištěné v souladu s
platnými normami.
Jak je vidět, zabezpečení vojenského letiště lze řešit
různými způsoby. Hlavní roli zde samozřejmě hrají finance, nicméně bez vůle
lidí danou věc řešit by to také nešlo. Důležitější však je, že ani jedna ze
zmiňovaných základen není vydána napospas nezvaným hostům tak, jak to bývá
občas popisováno.
Tomáš
SOUŠEK