Nejstarší proudový
Sedm vojenských letadel se málem srazilo, jen aby zadržela obyčejného větroně
Text: Tomáš SOUŠEK
Do letectva vstoupil uprostřed studené války, zasahoval proti vysokoletícím špionážním letounům i malým sportovním strojům. Později předváděl MiG-23 na řadě zahraničních leteckých dnů a dnes pro armádu zalétává a testuje nová letadla. Více než 3000 hodin strávil ve vzduchu plukovník v záloze Zdeněk Ouda, v současnosti nejstarší proudový pilot AČR.
Každý z vojenských letců k armádě přišel z jiného prostředí. U naprosté většiny
z nich je ale možné vypátrat dlouhodobější zájem o létání jako takové. Nejinak
tomu bylo také u Zdeňka Oudy. Ten sice chtěl být původně třeba i farářem nebo
ošetřovatelem zvířat, dokonce si dopisoval i s ředitelem zoologické zahrady,
nicméně vedle toho si neustále prohluboval vztah k letectví. Jeho otec se věnoval
sportovnímu létání v Klatovech a jeho strýc létal jako stíhací pilot v Českých
Budějovicích. Po absolvování klasického gymnázia v Praze byl ještě přijat na
elektrotechnickou fakultu, nicméně nakonec padlo rozhodnutí stát se pilotem,
a tak mladý Zdeněk Ouda v roce 1974 zahajuje studium na Vysoké vojenské letecké
škole v Košicích.
"První setkání s vojenskou realitou bylo pochopitelně poměrně náročné,
navíc jsme byli na Slovensku, odloučeni od domova, a například jsme nerozuměli
ani některým místním výrazům. Brzy se ale vše srovnalo, neboť nás jako studenty
hnala touha splnit si svůj sen a začít létat," vzpomíná Zdeněk Ouda. Studoval
v době, kdy se mladí piloti připravovali rovnou na proudových strojích. On sám
měl menší zkušenosti s pilotováním větroně a sportovních letadel C-105 a Z-42,
nicméně ve třídě s ním byla i řada lidí, kteří nikdy neseděli ani v dopravním
letadle. Bez ohledu na to začali ve druhém ročníku všichni létat hned na cvičných
strojích L-39 Albatros. "I to považuji za důkaz skvělých vlastností tohoto
letounu, protože létat se na něm naučil v podstatě každý. Odejít museli jen
ti, kteří létání nezvládli ze zdravotních důvodů," dodává zkušený pilot.
V závěru školy je pak čekal ještě větší skok - nadzvukový MiG-21. Podle Zdeňka
Oudy byl přechod na tento typ ještě náročnější než přechod z ničeho na L-39.
Zhruba tři desítky hodin nalétaných u školního leteckého pluku v Přerově tak
patří k jeho nejsilnějším zážitkům.
Protože měl ve škole dobré výsledky, dostal Zdeněk Ouda možnost vybrat si útvar,
ke kterému by chtěl po škole nastoupit. Volba tak padla na 1. stíhací letecký
pluk "Zvolenský" v Českých Budějovicích, kde sloužil i jeho strýc.
Jako mladý pilot tehdy přišel jediný, protože velká část jeho spolužáků byla
po dalším výcviku na L-39 poslána rovnou do Libye, kde připravovali místní piloty.
Prostředí leteckého pluku prý bylo mnohem příjemnější než škola - odpadla velká
část vojenského drilu a vztahy mezi lidmi byli daleko přátelštější. Začínajícího
pilota nejprve zařadili k takzvané výcvikové letce, nicméně krátce nato byl
odeslán do Prešova, kde se přeškolil na modernější verzi MiG-21MF. Ani na ní
si ale příliš nezalétal. Jeho "osudový" letoun měl teprve přijít.
"Měl jsem asi štěstí, že jsem byl v ideálním věku a létání mně nečinilo
problémy, a tak mě už v roce 1981 vybrali k přeškolení na tehdejší nejmodernější
stíhací letoun MiG-23ML. Oproti jedenadvacítce šlo o nesrovnatelně lepší letadlo.
Moderní radiolokátor a řízené střely umožňovaly boj s protivníkem i při vstřícném
letu, měnitelná geometrie křídel dávala dobré letové vlastnosti při nízkých
i vysokých rychlostech. Všemu pak kraloval výkonný motor, který na rozdíl od
MiG-21 reagoval prakticky okamžitě. Třiadvacítka měla navíc i do té doby nevídané
navigační a naváděcí systémy," vyjmenovává Zdeněk Ouda.
Hlavním úkolem 1. stíhacího leteckého pluku byla především ochrana vzdušného
prostoru Československa. Psal se rok 1983 a z mladého pilota se postupně stával
zkušený letec. I díky tomu mohl být zařazen do hotovostního systému, který i
tehdy fungoval na podobných principech jako dnes. Jen cíle byly občas jiné.
K nejzajímavějším a dnes už i poněkud úsměvným zážitkům patří působení proti
americkým průzkumným letounům SR-71, které pravidelně létaly podél naší západní
hranice. "Startovali jsme proti nim i několikrát do týdne, nicméně ani
jednou jsme je na vlastní oči nespatřili. Dostup MiGu-23 totiž činil zhruba
18 tisíc metrů, zatímco SR-71 létaly o několik kilometrů výše. Naše letectvo
se ale i tak snažilo demonstrovat svoji sílu," říká Zdeněk Ouda.
Mnohem častěji však vzlétaly české stíhací stroje proti německým nebo rakouským
sportovním letadlům, jejichž piloti zpravidla pro navigační omyl narušovali
náš vzdušný prostor. Kvůli lepším manévrovacím schopnostem v malých rychlostech
byly do hotovosti zařazovány také vyzbrojené letouny L-39ZA, na něž se přeškolil
i Zdeněk Ouda. Tento typ pak létal současně s MiG-23ML. On sám má na svém kontě
celkem čtyři úspěšné zásahy, kdy tři civilní letouny přivedl na přistání v Hosíně
a jeden na vojenské letiště v Plané u Českých Budějovic. "Naštěstí to již
bylo v době uvolňování mezinárodního napětí, a tak byly posádky těchto letadel
normálně ubytovány v hotelu a po nezbytných formalitách a prohlídkách jejich
strojů zase propuštěny domů," doplňuje Zdeněk Ouda. Přesto se prý ale našli
funkcionáři, kteří chtěli doslova "vidět krev". Docházelo pak k naprosto
absurdním situacím, kdy proti větroni, který narušil český vzdušný prostor jen
asi o tři kilometry, postupně odstartovaly dva letouny MiG-23ML a dva L-39ZA
z Českých Budějovic, dva L-39ZA z Brna a jeden vrtulník Mi-24 z Plzně. Větroň
nakonec bez větších problémů unikl a vrátil se za hranice, neboť čeští piloti
měli co dělat, aby se ve vzduchu navzájem neposráželi.
Naštěstí krátce nato přišel rok 1989 a s ním související společenské změny.
Letectvo i celá armáda se otevřely veřejnosti, a to nejen naší, ale i zahraniční.
Zdeněk Ouda se nejprve jako náhradník dostal do takzvaného "Display Teamu",
který předváděl leteckou techniku na řadě leteckých dnů. Snad největší "okamžik
slávy" Zdeňka Oudy přišel v roce 1997, kdy s letounem MiG-23ML vystupoval
na jedné z největších leteckých show na světě v britském Fairfordu.
V té době už 1. stíhací letecký pluk neexistoval a Zdeněk Ouda byl příslušníkem
nově vzniklé 4. základny stíhacího letectva v Čáslavi. Jeho kariéra stíhacího
pilota však končila. Rozhodl se přijmout nabídku a vrátit se do Českých Budějovic,
kde začal pracovat jako zalétávací pilot v místních opravnách. To s sebou neslo
nutnost opětovného přeškolení na MiG-21MF - po dvaceti letech.
Název současné funkce Zdeňka Oudy je jeden z nejdelších, jaké můžete v naší
armádě mít - vedoucí referátu zkušebních pilotů odboru státního ověřování jakosti
letecké techniky Úřadu pro obrannou standardizaci, katalogizaci a státní ověřování
jakosti. Za armádu testuje a zalétává nové i opravené letouny L-159 a L-39.
V den našeho rozhovoru mu bylo 52 let, avšak s létáním rozhodně ještě nehodlá
skončit.
§§§