Kdo
uhasí Plamen ?
O kladných i záporných vlastnostech
bitevního letounu L-159 ALCA již bylo napsáno mnoho slov. I přes spoustu
problémů se zdá, že ALCA má šanci svou roli ve vzdušných silách AČR nakonec splnit.
Jinak je tomu ale u jedné z nejdůležitějších součástí její výzbroje - leteckého
kanonu. Jeho dlouholetý vývoj ve vsetínské zbrojovce
stále nepřináší dostatečné výsledky.
Komplet 20mm leteckého kanonu
Plamen, který je určen do základního sortimentu výzbroje letounu L-159, přináší
více starostí než užitku. A to nejen svým výrobcům, ale především armádním
uživatelům. Vždyť oproti plánu při zahájení projektu Plamen v roce 1994 došlo k
prodloužení doby vývoje z dubna 1999 do roku
Nezasvěceným je třeba připomenout, že zmíněný
projekt je řešen dle smlouvy uzavřené mezi Akvizičním úřadem MO a Zbrojovkou
Vsetín, a.s. V roce 1991 byla zpracována studie a technické požadavky na vývoj
leteckého kanonu s kontejnerem a municí ráže
K zabezpečení vývoje byla v červnu 1994
uzavřena smlouva mezi MO a Prototypou ZM, s.r.o.,
Brno ve výši 70 milionů Kč. K realizaci rozvojového projektu na dokončení
vývoje, zabezpečení podílu budoucího výrobce na financování projektu a na
dodávky kompletu Plamen bylo následně Ministerstvem obrany v červnu 1995
vyhlášeno výběrové řízení. V září 1995 byla vyhlášena vítězem soutěže Zbrojovka
Vsetín, a.s. Ne nezajímavé je však to, že k definitivnímu potvrzení vítěze
uvedené soutěže došlo až v září roku 1996.
V prosinci 1996 uzavřel Hlavní úřad nákupu
majetku a služeb MO se vsetínskou zbrojovkou smlouvu o budoucí smlouvě na
dodávku 300 kanonů, 144 kontejnerů a 1,5 milionu
nábojů v letech 1999 až 2003 v celkové hodnotě cca 1,3 miliardy Kč. Současně
oba subjekty uzavřely smlouvu o dílo s termínem dokončení vývojových prací
(duben 1999) v celkové částce 102,3 milionu, kde podíl MO na nákladech
vývojového řešení činil
Poté se ve hře objevilo několik
(ne)podstatných dodatků. Například - termín dokončení úkolu byl prodloužen na
prosinec
Závěrečné dějství této tragikomedie připadá
na květen 2001, kdy byl podepsán již 16. (slovy šestnáctý!) dodatek ke smlouvě
o dílo. Za termín ukončení vývojových prací byl stanoven konec roku
To všechno už bylo. Co je nyní?
Nejsou ukončeny podnikové zkoušky s termínem
zpracování závěrečných zpráv k 15. červenci 2001, dále nejsou uzavřeny
kontrolní zkoušky s termínem k 30. srpnu 2001, nejsou ukončeny vojskové zkoušky
s termínem k 30. září
Pokusili jsme se zúčastnit několika
plánovaných letových zkoušek Plamene na letecké základně v Čáslavi. Ačkoliv jde
stále jen o zkoušky podnikové, velkou část nákladů hradí armáda, která
zbrojovce zdarma poskytuje leteckou techniku i potřebný personál. Na vlastní
oči jsme se měli možnost přesvědčit, jak často jsou jednotlivé kroky odkládány.
Odečteme-li povětrnostní podmínky, hlavními důvody zpoždění bývají problémy
výrobce a technické závady na samotném L-159. Současné zkoušky se zaměřují
především na dosažení stanovené spolehlivosti zbraně. Ta je dnes asi taková, že
v průměru každý stý náboj není z kanonu odpálen.
Jelikož pohon zbraně je zajišťován odvodem plynů z vystřelených nábojů, dojde v
takovémto případě k přerušení střelby. Pro opětovné zprovoznění zbraně pak
pilot musí použít jednu z pyropatron, umístěných v
kontejneru kanonu. Použije-li ale první z nich pro
napnutí zbraně, zbývající dvě již nedávají dostatečné záruky po úspěšné
vystřelení plného palebného průměru, který činí 210 nábojů v jednom kontejneru.
Podle dostupných informací je takováto spolehlivost u podobných zahraničních
zbraní (s elektrickou iniciací nábojů) vcelku běžná, ovšem většinou jde o
zbraně s vnějším pohonem, a tak u nich nevystřelený náboj nezpůsobí prakticky
žádný problém a střelba není přerušena. V podepsaných smlouvách se ale výrobce
Plamene zavázal dosáhnout spolehlivosti až 20x vyšší, tedy hodnoty dosahované u
zbraní s mechanickým odpalováním. Proč to? Že by neznalost problematiky? Na
komplet Plamen se ale nabalují i další potíže. Jde například o samotné podvěšování kontejneru pod letoun. L-159 totiž sice používá
závěsníky kompatibilní se zbraněmi NATO, ovšem hodící
se spíše jen pro pumovou, případně raketovou výzbroj. V podstatě jde o to, že
na rozdíl například od letounu MiG-21 je nutné po
každém svěšení a opětovném navěšení kontejneru nutné provést optické nastřelení
kanonů. K tomu je třeba letoun pomocí zvedáků
„usadit“ do stejné roviny jako speciální terč a s využitím optiky provést
„seřízení“ zbraní. V případě bojového nasazení ale takováto činnost přinese
nemalé zdržení (podle různých názorů jednu hodinu a více).
Kromě technických problémů zůstává ale
diskutabilní i samotné zadání a pojetí kompletu Plamen. Má-li být určen
především proti pozemním cílům, zdá se zvolená ráže
Na základě všech známých faktů se můžeme
domnívat, že i když se Zbrojovce Vsetín INDET, a.s., podaří Plamen dokončit a
dovést do použitelného stavu, dostane v něm armáda jen běžnou leteckou zbraň
bez jakýchkoli technických novinek či speciálních vlastností. Proto se nabízí
otázka, zda bylo vůbec nutné takovouto zbraň vyvíjet namísto pravděpodobně
jednoduššího nákupu ze zahraničí. O tom, že důležitější než odborná hlediska
byly osobní či firemní zájmy, svědčí i skutečnost, že na 5. ročníku veletrhu
IDET v Brně byl Plamen oceněn medailí „Zlatý IDET 99“. V té době však byla
zbraň na zkouškách v Norsku, kde se ukázala jako zcela nevyhovující. Při jedné
závadě tehdy došlo dokonce k nasátí úlomků kanonu a k
poškození motoru L-159.
Co k tomu dodat? Žádný závěr by neměl být
pesimistický. To hodláme dodržet i v „kauze“ Plamen. Á propos, byl zpracován
harmonogram dokončení projektu v roce 2002, který se stane závazným dokumentem,
a zabezpečení letových zkoušek systému Plamen v období leden až březen bylo
stanoveno jako prioritní úkol pro velitelství vzdušných sil Armády ČR.
Letecký
kanon ZPL-20 PLAMEN
Jde o 20mm dvouhlavňový kanon, jehož automatika pracuje na principu vysokokadenčního systému se dvěma sdruženými hlavněmi a s
uzamčením nábojových komor do pouzdra hlavně. Plamen konstrukčně vychází z
ruského GŠ-23, používaného u nás na řadě bojových letounů. Hlavním rozdílem je
použití standardní 20mm munice a elektrická iniciace nábojů, která umožňuje
pilotovi vést střelbu nízkou nebo vysokou kadencí, což je výhodné při střelbě
na různé druhy cílů.
Základní takticko-technická data:
Ráže:
Kadence: 780/2600 ran/min.
Úsťová rychlost střely: 1020 m/s
Zpětný ráz: 20 kN
Hmotnost kanonu:
Délka kanonu:
Bojová hmotnost kontejneru s kanonem:
Délka kontejneru s kanonem:
Počet nábojů v kontejneru: 210
Tomáš
SOUŠEK, Pavel LANG
A report 6/2002