Čeští vrtulníkáři hostili své francouzské kolegy z Compiégne
Gazelle nad Přerovem
Neobvyklé formace vrtulníků bylo možné pozorovat v okolí přerovské letecké základny ve druhém červencovém týdnu tohoto roku. Zdejší bitevní stroje Mi-24 a transportní Mi-171Š byly často doprovázeny francouzskými SA342 Gazelle a SA330 Puma, které k nám přilétly na společné cvičení v rámci programu výměny letek.
Hlavní tíhu organizace cvičení nesla přerovská 231. letka bitevních vrtulníků.
Její příslušníci spolupracují s francouzskými kolegy již několik let. "Dnes
je zcela běžné, že si jednotky podobného určení z různých států NATO vyměňují
své zkušenosti. Naše letka se nejprve snažila navázat kontakty s polským a americkým
letectvem, ale nakonec z nich z nejrůznějších důvodů sešlo. Zhruba před třemi
roky se nám podařilo vytvořit pevnější vztahy s francouzským plukem bitevních
vrtulníků dislokovaným na základně Pau. Tento útvar byl sice nakonec zrušen,
ale Francouzi sami chtěli ve spolupráci pokračovat, a tak žezlo převzal 6. pluk
bitevních vrtulníků ze základny Compiégne," říká velitel 231. lbvr podplukovník
Ivan Pospíchal.
Na první pohled by se mohlo zdát, že lehký vrtulník Gazelle se nedá příliš srovnávat
s těžkým bitevním Mi-24. Opak je však pravdou. Podle pplk. Pospíchala totiž
Francouzi dokážou plnit prakticky totožné úkoly. Jejich vrtulníky také mohou
nést široké spektrum protizemní výzbroje - od kanonů přes neřízené rakety až
po protitankové řízené střely. "Určitě je řada oblastí, v nichž si můžeme
vzájemně poradit. Francouzští vrtulníkáři byli první, kdo nás již přede dvěma
roky seznámili s létáním za použití přístrojů nočního vidění. Při naší návštěvě,
tehdy ještě v Pau, jsme měli možnost si vše prakticky vyzkoušet. Pro ně pak
bylo velkým přínosem detailní seznámení s našimi stroji Mi-24. Francouzská armáda
totiž často působí na afrických zahraničních misích, kde se ruské stroje mohou
objevit v roli jejího protivníka," vysvětluje velitel 231. lbvr.
Jestliže zbraňové systémy jsou u obou vrtulníků podobné, rozdíly je možné vidět
jinde, například v samotné organizační struktuře. Zatímco v našem letectvu musejí
osádky bitevních strojů ovládat veškeré druhy výzbroje, francouzská armáda se
vydala cestou úzké specializace. V praxi pak vše vypadá tak, že zatímco jedna
letka se připravuje například na použití řízených střel, jiná se cvičí výhradně
ve střelbě z kanonu. V případě zahraničních misí se pak sestavuje jednotka podle
aktuálních požadavků na výzbroj.
Při minulé návštěvě Přerova mohli Francouzi na Libavé předvést i své střelecké
schopnosti. Letos tomu tak ale nebylo, protože se nepodařilo včas zajistit veškeré
náležitosti. Použití zbraní cizích armád na území České republiky totiž musí
schvalovat parlament. To však nebránilo v plnění ostatních úkolů. Piloti obou
dvou armád dostali nejednu příležitost vyzkoušet si řízení vrtulníků svých kolegů.
"Gazelle je samozřejmě zcela jiná kategorie vrtulníku. Když jsem poprvé
převzal jeho řízení, byl jsem velice překvapený velkou citlivostí a jakousi
nestabilitou malého stroje. Spíš mi připomínal náš vrtulník Mi-2, na kterém
jsme prováděli výcvik ve škole. Velice rychle jsem si ale na jiný způsob ovládání
zvykl a nakonec ani nebyl problém s francouzským vrtulníkem přistát," popisuje
své dojmy poručík Beno Ge.
Podobná cvičení, jako je to česko-francouzské, jsou pro přerovskou letku bitevních
vrtulníků velice důležitá. Její velitel musí nyní řešit důsledky vysoké odchodovosti
pilotů v minulých letech. "Tabulkově máme sice naplněný stav, protože k
nám neustále přicházejí mladí piloti ze školy, nicméně s vycvičeností na tom
v žádném případě příliš dobře nejsme. Zůstala nám jen hrstka těch nejzkušenějších,
na jejichž bedrech pak leží většina úkolů, které naše letka musí plnit,"
dodává podplukovník Ivan Pospíchal. Tím nejbližším, který jeho letku čeká, bude
účast na tradičním Tiger Meetu, který se koná ve Španělsku koncem letošního
září.
Tomáš SOUŠEK