Deset let se sokoly
Polské stroje posunuly české vrtulníkové letectvo o velký kus vpřed
Čeští vojenští vrtulníkáři si letos připomínají nejen 50. výročí vzniku vrtulníkového letectva, ale také o něco kratší jubileum. Před deseti roky totiž Armáda České republiky do své výzbroje zařadila další nový typ - vrtulník W-3A Sokol. Desetileté období provozu je dostatečně dlouhé, aby bylo možné bilancovat.
Pořízení polských vrtulníků W-3A Sokol bylo v polovině devadesátých let minulého
století velmi diskutovanou záležitostí. Česká republika totiž získala jedenáct
strojů výměnou za deset nadzvukových stíhacích letounů MiG-29. Ještě dnes mnozí
hovoří o tom, že šlo o nevyvážený obchod a že migy měly daleko větší cenu. Na
druhou stranu je nutné přiznat, že provoz pouhých deseti sovětských letounů,
které po rozdělení Československa u nás zůstaly, byl značně neekonomický a časem
by přinesl zřejmě podobné problémy, jaké mají jiné armády, jež si tento typ
ve výzbroji ponechaly. Pokusme se ale zhodnotit, co nové vrtulníky přinesly.
Celý proces pořízení sokolů proběhl velice rychle a trval zhruba jeden rok.
První skupina českých pilotů a odborníků resortu obrany přijela do polského
výrobního závodu PZL Swidnik na podzim roku 1995, aby se zde s novým typem seznámila.
Jaké bylo ale jejich překvapení, když zjistili, že továrna už měla všechny vrtulníky
připravené. Šlo o kusy původně určené pro polskou armádu. Bohužel však byly
jen v základní variantě s minimálním vybavením, které již tehdy bylo zastaralé.
Vypukla tedy složitá jednání, jejichž výsledkem byl fakt, že podnik začal pro
českou armádu vyrábět zcela nové stroje přesně podle požadavků. "Šlo nám
hlavně o avionické vybavení, které jsme chtěli dostat na tehdy běžnou úroveň
západních typů. Za určitý vzor jsme si vzali náš vrtulník Mi-8S čísla 0829,
který jsme tehdy vlastními silami modernizovali," říká velitel 24. základny
dopravního letectva plukovník Josef Bejdák, který se na přebírání a zavádění
sokolů do výzbroje od počátku podílel. Polský výrobce tehdy musel spolupracovat
i s naším Vojenským technickým ústavem letectva a PVO, neboť do té doby tak
moderní výbavu do žádného sokola ještě neinstaloval. Zástupci české armády pak
pravidelně dohlíželi i na samotnou výrobu. Mezitím se začala první skupina pilotů
a techniků přeškolovat na nový typ. Přeškolení probíhalo zpočátku ještě na továrním
stroji, avšak v závěru už bylo možné použít vrtulník vyrobený už přímo pro AČR.
První čtveřici sokolů přelétli naši piloti ze Swidniku do Kbel 8. října 1996.
Šlo o stroje určené pro zdejší dopravní základnu, a tak byly vybaveny jen lavicemi
a sedačkami pro přepravu cestujících. Další vrtulníky se pak již připravovaly
na plnění úkolů v rámci služby SAR a také letecké záchranné služby. Sanitní
vrtulníky však byly dodány až v roce 1997, tedy v době, kdy armáda musela opustit
středisko v Líních, a tak všechny sloužily zpočátku jen v rámci SAR v Praze-Kbelích
a v Přerově. Líňská letecká záchranná služba se armádě vrátila až v roce 1998.
Již předtím se ale uplatnily při záchraně lidských životů, a to při záplavách
v létě 1997, i když zpočátku jim chybělo ještě některé vybavení, jako například
palubní jeřáby. Od té doby však byly všechny stroje postupně dovybaveny a jejich
osádky získaly mnohé zkušenosti, díky čemuž lze dnes W-3A Sokol v českém letectvu
považovat skutečně za víceúčelový.
Jednoznačně nejvytíženější jsou vrtulníky u 233. vrtulníkové letky, která zabezpečuje
SAR a leteckou záchrannou službu v Líních u Plzně. Jen v rámci LZS zde v letech
1998 až 2005 provedly téměř čtyři tisíce zásahů, což představuje zhruba 500
zásahů ročně. K tomu je samozřejmě nutné přičíst spoustu výcvikových letů, a
tak má každý z líňských sokolů nalétáno mnoho hodin. V letošním jedenáctém čísle
A reportu však byl tento nálet, stejně tak jako problematika jejich resursů
popsán poněkud nepřesně. Celková životnost vrtulníků je totiž 12 tisíc letových
hodin nebo 25 let. Výrobce navíc stanovil, že stroje nemusejí procházet generálními
opravami, ale jen určitými předepsanými pracemi, které se provádějí ve výrobním
závodu vždy po 1500 hodinách. Tyto práce už mají všechny české vrtulníky za
sebou a některé se blíží k dalšímu limitu 3000 hodin. "Po této době však
továrna nařizuje provést výměnu motorů, reduktoru i obou rotorů za zcela nové,
což však cenu těchto prací zvedá na dvojnásobek oproti opravě po 1500 hodinách,"
vysvětluje hlavní problém major Oldřich Klimeš, zástupce velitele 233. vrlt.
Existuje ale snaha o dohodu s výrobcem, díky níž by se tato výměna dala posunout
a motory i nosný systém vrtulníku by opět prošel "pouze" generálkou.
Kvůli tomu se zatím odkládá odeslání prvního stroje, který již téměř dosáhl
náletu 3000 hodin a je nyní odstaven v Líních. Kbelské stroje však vzhledem
k menší vytížeností mají k této hranici ještě relativně daleko.
A jak hodnotí sokoly ti, kteří na nich denně slouží? Vrtulníky se projevují
jednoznačně jako jeden z nejspolehlivějších typů v našem letectvu. Na druhou
stranu je třeba přiznat, že oproti jiným mají jiné a leckdy lepší podmínky.
"Obrovskou výhodou je, že naše stroje parkujeme v uzavřených hangárech,
a tak na ně prakticky vůbec nepůsobí nepříznivé povětrnostní podmínky. Za celou
dobu provozu jsme například ani jednou nemuseli měnit jejich akumulátory. Stačí
je jen udržovat dostatečně nabité," říká major Klimeš. Z pohledu pozemního
personálu je údajně obsluha sokolů méně pracná, než u jiných typů.
Ještě větší posun k lepšímu představuje W-3A pro jejich osádky. Asi nemá příliš
smysl hodnotit jeho letové vlastnosti. Většina z nás měla někdy možnost vidět
bravurní akrobacii, kterou umožňuje zdařilá konstrukce a dvojice výkonných motorů.
K určité revoluci ovšem došlo v samotné pilotní kabině. "Než přišel sokol,
museli všichni vrtulníkoví piloti u nás létat jen s minimálním a zastaralým
navigačním vybavením, jehož vrcholem byla GPS podomácku instalovaná v kabině.
Nové vrtulníky ale svým vybavením, splňujícím veškeré mezinárodní civilní i
vojenské předpisy, posunuly piloty na úroveň kteréhokoliv dopravního letce.
I dnes, po deseti letech od výroby, lze avioniku našich sokolů hodnotit jako
velice moderní," říká plk. Bejdák. Některé systémy navíc průběžně procházejí
dílčí modernizací. V současnosti se například zkouší nová pohyblivá mapa, která
bude mít řadu nových funkcí. Piloti tak budou vědět nejen to, kde přesně se
v danou chvíli nacházejí, ale zařízení jim v závislosti na výšce letu samo ukáže
i to, kde jsou v okolí různé terénní překážky, a zda se stroj nachází nad nebo
pod jejich úrovní. Další možné vylepšení by se dalo provést například i zástavbou
nového systému spouštění motorů, který by dokázal dobu vzletu zkrátit ze současných
zhruba tří na dvě minuty, což v případě letecké záchranné služby může hrát velkou
roli. Podle velitele 24. zDL v Praze-Kbelích by bylo vhodné také uvažovat o
brýlích nočního vidění, které by pomohly nejen u záchranky, ale třeba i osádkám
strojů určených do pohotovosti pro Vojenskou policii. S moderní výbavou a dalším
zvyšováním možností použití pak mohou vrtulníky W-3A Sokol sloužit v Armádě
České republiky ještě dlouhou řadu let.
Tomáš SOUŠEK