Jednou z oblastí, jimž byla při
listopadovém summitu NATO věnována největší pozornost, bylo zabezpečení a
ostraha vzdušného prostoru České republiky. Po vyřešení všech legislativních
problémů se k úsilí našich vzdušných sil připojilo také několik aliančních
jednotek. Náš vzdušný prostor tak byl v průběhu summitu chráněn tak jako nikdy
předtím.
Devět stíhacích letounů F-16CG a jeden F-16DG
přistálo na letecké základně v Čáslavi v pondělí 18. listopadu. Již předtím zde
však personál 555. stíhací letky 31. stíhacího křídla z italského Aviana připravil vše potřebné pro přijetí letounů.
Američané dostali k dispozici jižní stojánku čáslavského letiště spolu se
zázemím jak pro techniku, tak i pro lidi. Celý prostor pro letouny byl již
předem oplocen a až do jejich odletu bedlivě střežen. Americký kontingent
tvořilo zhruba 250 příslušníků ozbrojených sil USA, z nichž zhruba čtyři
desítky působily v národním středisku velení ve Staré Boleslavi. I když se před
příletem amerických stíhaček vyskytly některé právní problémy, které byly
řešeny doslova na poslední chvíli, samotní vojáci byli na přesun připraveni již
dlouho dopředu. „Tuto operaci jsme začali plánovat již v červenci,“ říká
plukovník James R. Smith,
zástupce velitele amerických vzdušných sil v Evropě. „Provedli jsme několik
cvičení, při kterých jsme simulovali veškeré možné rizikové situace, a to jak
formou počítačovou, tak i při skutečném létání.“ Podle plukovníka Smithe nebyly pro jeho letce žádné větší rozdíly mezi létáním
u nás a v Itálii. „Mnoho těchto pilotů má za sebou zkušenosti z hlídkování v bezletových zónách v Iráku, takže tato operace je přesně
tím, na co jsme cvičeni,“ doplňuje plukovník J. R. Smith.
Zvýšenou ostrahu vzdušného prostoru ČR
zahájily spojenecké síly v úterý v devatenáct hodin. Od té doby až do skončení
summitu bylo ve vzduchu neustále několik letounů schopných okamžitě eliminovat
jakékoliv nebezpečí. Řízení vzdušných operací se v národním středisku velení
ujali velitel Vzdušných sil AČR generálporučík František Padělek a velitel US Air Force v Evropě generál
Gregory Martin. Postupy obou stran byly neustále koordinovány, ovšem samotné
řízení letového provozu v určených hlídkových prostorech prováděli Češi i
Američané samostatně. Letouny F-16 z 555. stíhací letky startovaly na všechny
patroly vždy ve dvojicích. Po vzletu z Čáslavi stoupaly do letové hladiny 220
(výška zhruba
V průběhu summitu NATO v Praze však k žádné
nebezpečné situaci ve vzduchu nedošlo, a tak jedinou akcí amerických letců bylo
eskortování dopravního letounu jednoho z účastníků zasedání na pardubickou
základnu. Posádka kazašského letounu totiž neměla potřebná povolení pro let na
letiště v Praze Ruzyni.
Účast amerických leteckých jednotek na
zajištění vzdušného prostoru nejenže přispěla k celkovému úspěchu a hladkému
průběhu summitu, ale také přinesla další cenné zkušenosti do vzájemné
spolupráce s naší armádou.
Tomáš SOUŠEK