„Tygr“
v Českých Budějovicích
Celých padesát let uplynulo letos od
okamžiku, kdy byly do ostré hotovosti našeho letectva zařazeny proudové stíhací
letouny. Stalo se tak na přelomu dubna a května 1952. Tehdy se na letiště v
Plané u Českých Budějovic přesunul první roj letounů MiG-15,
patřících 1. stíhacímu leteckému pluku „Zvolenskému“. A právě toto výročí od
letošního 7. května připomíná nový pomník v areálu českobudějovické základny.
Rok 1952 byl v poválečné historii našeho
letectva jedním z nejdůležitějších. Podařilo se v něm totiž přezbrojení prvních
tří stíhacích leteckých pluků na novou proudovou techniku - na tehdy zcela nový
typ MiG-15, stejně tak jako přeškolení létajícího i
pozemního personálu. Pro letectvo to byl zásadní okamžik, neboť se tím výrazným
způsobem zvýšila jeho bojová hodnota a možnosti. Jedním z těchto útvarů se stal
již zmiňovaný 1. slp, pro který bylo po přeškolení v
Mladé u Milovic vybráno letiště v Českých Budějovicích, kde byla nově dokončena
betonová vzletová a přistávací dráha. Na ní pak první roj letounů MiG-15 přistál 28. dubna
O tom, že ctění vlastních tradic k naší
armádě neodmyslitelně patří, dnes asi není nutné jakkoli pochybovat. Také proto
se současné velení Opravárenské základny letectva v Českých Budějovicích
rozhodlo pro zbudování důstojného pomníku, který by i v budoucnosti připomínal
ty, kteří stáli u zrodu moderního československého a českého letectva. Ve
spolupráci s Vojensko-leteckou historickou společností byl na podstavec poblíž
hlavní brány umístěn stíhací letoun MiG-23ML
evidenčního čísla 4644, známý všem také jako „Tygr“. Jde o letoun, který v
letectvu spolehlivě sloužil od roku 1983 až do roku
Byli mezi nimi například generálporučík
František Peřina, generálmajor Jiří Hartman, plukovník Jan Horal a plukovník
Milan Malý. Samozřejmě nechyběla celá řada současných příslušníků vzdušných
sil, zástupců města i kraje a dalších leteckých příznivců.
„Českobudějovické letiště má již
pětašedesátiletou tradici a byl bych velice rád, kdyby i dnešní den přispěl k
dalšímu zachování jeho provozu,“ řekl krátce před slavnostním aktem plukovník
Alexandr Fiala, velitel Opravárenské základny letectva. Podle plukovníka Fialy
bude nyní zejména otázkou prestiže, aby byl letoun udržován v co nejlepším
stavu. „Bylo nutné provést některé práce, které vylučují další provoz tohoto
stroje, avšak i přesto mohu slíbit, že jej budeme udržovat takovým způsobem,
jako kdyby měl hned vzápětí odstartovat k dalšímu letu,“ dodává
českobudějovický velitel.
Mezi hosty slavnostního odhalení pomníku bylo
také mnoho pilotů, kteří spojili část svojí kariéry právě s letounem MiG-23ML ev. č. 4644.
Podplukovník Josef Miler, který pravděpodobně nejvíce
přispěl k jeho propagaci, na svůj stroj vzpomíná takto: „Je to letoun, se
kterým jsem dvakrát přeletěl kanál
Tomáš
SOUŠEK
A report 11/2002